Amerykańskie przedsiębiorstwo Polaris Defense zapowiedziało publiczną premierę nowego, ultralekkiego pojazdu DAGOR. Pierwszy pokaz dla publiczności odbędzie się 13 października w Waszyngtonie, na zbliżającej się konferencji AUSA.
Nowy pojazd, oparty na istniejących już MRZR oraz MV850, to powiększona wersja w/w konstrukcji, wzorowanych na dune buggies, czyli lekkich pojazdach przeznaczonych do szybkiego poruszania się po piasku. DAGOR zaprojektowany został do przewożenia ładunku o masie około 1500 kg lub transportu 9-osobowej drużyny piechoty.
Otwarta budowa przedziału załogi i przestrzeni ładunkowej pozwala na komfortowy przewóz żołnierzy. Cztery osoby mogą siedzieć w kabinie a dalsze cztery w przedziale ładunkowym. Dziewiąta osoba zajmuje miejsce strzelca – twierdzi Jed Leonard, przedstawiciel Polaris Defense.
DAGOR ma zawieszenie wzorowane na niezależnym zawieszeniu, stosowanym w samochodach biorących udział w wyścigach terenowych. Długi skok zawieszenia oraz niewielka masa nieresorowana pozwalają na bezpieczny przewóz ludzi i ładunku, nawet w bardzo wymagającym terenie.
Masa pojazdu wynosi około 2000 kg, co w połączeniu z wysokoprężnym, turbodoładowanym silnikiem JP8 teoretycznie zapewnia bardzo dobrą relację mocy do masy pojazdu. Niestety, Polaris nie ujawnia dokładnie, jaki model silnika będzie zastosowany w pojeździe.
Mała masa oznacza, że DAGOR może on być transportowany w ładowni śmigłowca CH-47 Chinook oraz na zawiesiu pod kadłubem UH-60 Black Hawk. Konstrukcja pojazdu umożliwia zamontowanie różnorodnych konfiguracji uzbrojenia. Punkty jego mocowania mogą być umieszczone w wielu miejscach.
Jak na razie DAGOR przeszedł już próby US Army. Trwa produkcja seryjna niewielkich partii pojazdu dla pewnych elementów US SOCOM i innych oddziałów specjalnych.