Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot PiperJeta

Lotnictwo cywilne, 01 sierpnia 2008

Wczoraj, niemal w samo południe, z lotniska fabrycznego Piper Aircraft w Vero Beach, wystartował do swojego pierwszego lotu PiperJet. To jednocześnie pierwszy odrzutowiec w 71-letniej historii przedsiębiorstwa.

Pierwszy start PiperJeta. Samolot nie wygląda zbyt elegancko (w odróżnieniu od konstrukcji śmigłowych przedsiębiorstwa), co wiąże się z brakiem ostatecznego wzoru malowania, jak również załamaniem sylwetki, przez wysoko umieszczony i potężny - jak na tak mały samolot - silnik. Z drugiej jednak strony rozwiązanie to zapewnia bardzo mały poziom hałasu i wibracji. Program odrzutowca ma kluczowe znaczenie dla producenta. Nawet przy sprzedaży 20-30 samolotów rocznie, zapewni to zwiększenie obrotów o 30-40%. Bez udanego wejścia na rynek VLJ, przyszłość Piper Aircraft może być zagrożona / Zdjęcie: Piper Aircraft

Piper oferuje obecnie 9 typów samolotów śmigłowych, przeznaczonych dla 4-6 pasażerów. Od lekkich maszyn treningowych z małymi silnikami tłokowymi, przez większe samoloty turystyczne, z jednostkami napędowymi z turbodoładowaniem, po turbośmigłowe maszyny dyspozycyjne. W ubiegłym roku amerykański producent dostarczył klientom 221 samolotów i zanotował obrót w wysokości 170 mln USD.

Dopełnieniem tej oferty (i jednocześnie szansą na spore zwiększenie przychodów) będzie oblatany wczoraj PiperJet, samolot klasy Very Light Jet, a wiec odrzutowiec o masie startowej poniżej 4,5 t. Napędzany silnikiem Williamsa FJ44-3AP (o oryginalnym ciągu ok. 12 kN, a zdławionym dla PiperJeta do ok. 10 kN), zapewni komfortową podróż dla 6-7 pasażerów na odległość do 2400 km, z prędkością przelotową rzędu 660-670 km/h. Wszystko za stosunkowo niewielką cenę 2,2 mln USD.

Oczywiście wszystkie te dane zweryfikuje już wstępna faza testów locie, obliczona na ok. 50 h. Po jej zakończeniu, w sierpniu-wrześniu, planowana jest oficjalna prezentacja maszyny dla zadeklarowanych i potencjalnych klientów, w trakcie której piloci-oblatywacze zaprezentują pełne możliwości nowego odrzutowca.

Na razie, po pierwszym, godzinnym locie, oblatywacze poinformowali, że - zgodnie z założeniami - osiągnęli prędkość ok. 300 km/h i wysokość 3300 m. Samolot zachowywał się poprawnie. Chwalili niski hałas i poziom wibracji, skutek wbudowania dużego silnika w ster pionowy, bez styczności z kadłubem.

Oblot samolotu został skorelowany z targami lotnictwa ogólnego w Oshkosh. Zaledwie 3 tygodnie temu przeprowadzono próbę kołowania, niekompletnego jeszcze samolotu (zobacz: Naziemne próby PiperJeta), a pierwszy lot wykonano na prototypie, w którym brakowało wielu elementów wyposażenia wnętrza.

Według przedstawicieli Pipera, pierwsze samoloty powinny trafić do odbiorców w 2011.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.