Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Współpraca w programie SOM-J

Lotnictwo wojskowe, 27 października 2014

Lockheed Martin i Roketsan podpisały umowę dotyczącą wspólnego opracowania pocisku manewrującego SOM-J. Jego nosicielem będzie F-35.

Wizualizacja odpalenia pocisku SOM-J przez F-35 / Rysunek: Roketsan

Porozumienie zawarte pomiędzy Amerykanami i Turkami zakłada wspólne opracowanie, produkcję, promowanie i wsparcie logistyczne pocisku manewrującego w wersji SOM-J. Ma być on przenoszony w wewnętrznych komorach uzbrojeniowych samolotu wielozadaniowego F-35 Lightning II, co pociąga za sobą konieczność przekonstruowania pocisku (Turcja zdecydowała o F-35A?, 2014-05-07). Mówi się również o zintegrowaniu SOM-J z innymi samolotami, które przenosiłyby go na podwieszeniach zewnętrznych.

SOM (Satha Atılan Orta Menzilli Mühimmat) opracowany został w dwóch wersjach, o takiej samej długości – 3,85 m i rozpiętości skrzydeł – 2,7 m. SOM-A/SOM-B1 ma masę 610 kg, a SOM-B2 – 660 kg. Obydwie wersje przenoszą głowicę bojową o masie 230 kg, odpowiednio burzącą i tandemową.

Napęd zapewnia silnik turboodrzutowy Microturbo, który w seryjnych SOM zastąpiony będzie tureckim Kale 3500. Zasięg pocisku to ponad 250 km. SOM ma zdolność wykonywania lotu profilowego, ze zwrotami w podanych punktach trasy. Nawigację zapewnia układ INS/GPS/TRN/IBN. W trakcie lotu możliwe jest wprowadzenie nowych celów i ustawienie parametrów podczas trafienia. SOM przeznaczony jest do zwalczania silnie bronionych celów lądowych i morskich, takich jak stanowiska obrony powietrznej, centra dowodzenia oraz porty lotnicze i morskie.

Dotychczas Türk Hava Kuvvetleri (THK, wojska lotnicze Turcji). przeprowadziły próby odpalania SOM przez samoloty F-4E 2020 i F-16C/D Block 40. Pierwsza, prototypowa partia pocisków została przekazana wojsku w 2012. W czerwcu 2013 sprawdzono ich zdolności podczas ćwiczeń na poligonie Konya (ILA 2014: Turecki pocisk manewrujący, 2014-05-20).

Produkcja SOM-A i SOM-B1 realizowana jest przez Roketsan. Wkrótce pierwsze seryjne pociski mają trafić do jednostek THK. SOM-J ma być gotowy do prób w 2015.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra