Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IndoDefence 2014: Prezentacja Bonefish

Marynarka wojenna, 06 listopada 2014

W Dżakarcie zaprezentowano demonstrator technologii bezzałogowego okrętu Bonefish.

Według założeń konstruktorów bezzałogowy okręt Bonefish będzie miał 12 m długości. Dzięki specjalnej konstrukcji kadłuba, nawiązującej do budowanych wspólnym wysiłkiem Saaba i PT Lundin  indonezyjskich trimaranów typu Klewang (program X3K), jednostki mają rozwijać prędkość nawet 40 w. Konstrukcja bezzałogowca została opracowana przez Indonezyjczyków. Szwedzki producent odpowiada z kolei za jego doposażenie w systemy pokładowe / Zdjęcie: Michał Jarocki

Opracowany przez Saaba i PT Lundin Industry Invest (nazwa handlowa to North Sea Boats) pojazd ma służyć przede wszystkim do patrolowania obszarów przybrzeżnych i wejść do portów lub zatok oraz wykrywania zagrożeń asymetrycznych w postaci min morskich lub improwizowanych urządzeń wybuchowych (IED). Program bezzałogowca rozwijany jest od początku br. Próby morskie mają ruszyć w ciągu najbliższych miesięcy. Główna część programu testowego zapowiadana jest przez producenta na przyszły rok.

Bonefish ma pracować w trybie autonomicznym, poruszając się po wcześniej zaprogramowanej trasie, samodzielnie wykrywając i rozpoznając napotkane zagrożenia asymetryczne. Modułowa konstrukcja pojazdu pozwoli na jego przystosowanie do prowadzenia szerokiego zakresu działań, od typowych misji obserwacji i analizy otoczenia nawodnego, przez wykrywanie min morskich lub okrętów podwodnych – dzięki zamontowaniu sonaru – aż po zwalczanie zagrożeń asymetrycznych np. w postaci szybkich łodzi motorowych, wypełnionych materiałem wybuchowym.

W tym ostatnim przypadku, pojazd ma używać m.in. zamontowanego w środkowej części kadłuba zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia. Producent nie wyklucza też uzbrojenia bezzałogowca w wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych lub przeciwlotniczych, jednak będzie to uzależnione od postępów wspomnianego programu testowego.

Przedstawiciele szwedzkiego producenta podkreślają, że prezentowana w Dżakarcie konstrukcja ma służyć przede wszystkim jako platforma testowa dla wielu opracowywanych przez Saaba systemów pokładowych, w tym obserwacji i analizy otoczenia, łączności oraz prowadzenia ognia i samoobrony. W rozmowie z RAPORT-wto, mający już duże doświadczenie w produkcji bezzałogowych pojazdów podwodnych, Szwedzi nie ukrywają jednak, że chcą teraz poszerzyć swoją ofertę o bezzałogowce nawodne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.