Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IndoDefence 2014: Prezentacja Bonefish

Marynarka wojenna, 06 listopada 2014

W Dżakarcie zaprezentowano demonstrator technologii bezzałogowego okrętu Bonefish.

Według założeń konstruktorów bezzałogowy okręt Bonefish będzie miał 12 m długości. Dzięki specjalnej konstrukcji kadłuba, nawiązującej do budowanych wspólnym wysiłkiem Saaba i PT Lundin  indonezyjskich trimaranów typu Klewang (program X3K), jednostki mają rozwijać prędkość nawet 40 w. Konstrukcja bezzałogowca została opracowana przez Indonezyjczyków. Szwedzki producent odpowiada z kolei za jego doposażenie w systemy pokładowe / Zdjęcie: Michał Jarocki

Opracowany przez Saaba i PT Lundin Industry Invest (nazwa handlowa to North Sea Boats) pojazd ma służyć przede wszystkim do patrolowania obszarów przybrzeżnych i wejść do portów lub zatok oraz wykrywania zagrożeń asymetrycznych w postaci min morskich lub improwizowanych urządzeń wybuchowych (IED). Program bezzałogowca rozwijany jest od początku br. Próby morskie mają ruszyć w ciągu najbliższych miesięcy. Główna część programu testowego zapowiadana jest przez producenta na przyszły rok.

Bonefish ma pracować w trybie autonomicznym, poruszając się po wcześniej zaprogramowanej trasie, samodzielnie wykrywając i rozpoznając napotkane zagrożenia asymetryczne. Modułowa konstrukcja pojazdu pozwoli na jego przystosowanie do prowadzenia szerokiego zakresu działań, od typowych misji obserwacji i analizy otoczenia nawodnego, przez wykrywanie min morskich lub okrętów podwodnych – dzięki zamontowaniu sonaru – aż po zwalczanie zagrożeń asymetrycznych np. w postaci szybkich łodzi motorowych, wypełnionych materiałem wybuchowym.

W tym ostatnim przypadku, pojazd ma używać m.in. zamontowanego w środkowej części kadłuba zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia. Producent nie wyklucza też uzbrojenia bezzałogowca w wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych lub przeciwlotniczych, jednak będzie to uzależnione od postępów wspomnianego programu testowego.

Przedstawiciele szwedzkiego producenta podkreślają, że prezentowana w Dżakarcie konstrukcja ma służyć przede wszystkim jako platforma testowa dla wielu opracowywanych przez Saaba systemów pokładowych, w tym obserwacji i analizy otoczenia, łączności oraz prowadzenia ognia i samoobrony. W rozmowie z RAPORT-wto, mający już duże doświadczenie w produkcji bezzałogowych pojazdów podwodnych, Szwedzi nie ukrywają jednak, że chcą teraz poszerzyć swoją ofertę o bezzałogowce nawodne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.