Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zhuhai 2014: Polskie akcenty

Lotnictwo cywilne, 13 listopada 2014

W dalekiej Azji na Airshow China można zauważyć dwa polskie akcenty. To wiatrakowiec Taurus i samolot AT-3.

Artur Trendak (w środku) jest optymistą, jeżeli chodzi o sukces na rynku chińskim / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Podczas tegorocznej wystawy w dalekim Zhuhai pojawiło się jedno polskie przedsiębiorstwo z branży lotniczej i jedna polska konstrukcja. Aviation Artur Trendak z Jaktorowa prezentuje wiatrakowiec Taurus. Z kolei Aero AT oferuje samolot AT-3. To konstrukcja Tomasza Antoniewskiego, do której prawa odkupili Chińczycy.

Wiatrakowce są nowością na rynku chińskim. W rozmowie ze Skrzydlatą Polską Artur Trendak powiedział, że głównym czynnikiem ograniczającym rozwój lotnictwa lekkiego w ChRL jest brak regulacji, które umożliwiłyby producentom z całego świata sprzedaż statków powietrznych, a zwłaszcza wiatrakowców, na zasadach obowiązujących w Europie, czy USA. Mimo, że proces ten nie może zostać sfinalizowany od dość długiego czasu, nasi rodacy nie tracą nadziei i pozostają w kontakcie z miejscowymi władzami lotniczymi. Dzięki temu mogą w sposób pośredni wpływać na kreowanie chińskiego lotnictwa lekkiego. Nota bene sytuacja w ChRL przypomina nieco problemy, na jakie podczas certyfikacji wiatrakowców napotkał swego czasu polski ULC.

Oprócz tego Chińczycy zawsze chcą uzyskać jak największy stopień nacjonalizacji wyrobu, co powoduje konieczność znalezienia lokalnego dealera, a następnie utworzenia organizacji obsługowej, która czuwałaby nad prawidłową eksploatacją samolotu, czy wiropłata. Kolejnym logicznym krokiem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu szkolenia pilotów i mechaników, co pociąga za sobą konieczność otwarcia centrum szkolenia lub szkoły lotniczej.

Obecnie Aviation Artur Trendak prowadzi rozmowy z dwoma klientami z ChRL, zainteresowanymi nabyciem Taurusów. Jeden z nich zamierza używać wiatrakowców do lotów widokowych, a drugi - w agrolotnictwie. W efekcie może to zaowocować sprzedażą kilkunastu Taurusów, co byłoby dobrym startem na rynku o olbrzymim potencjale rozwojowym.

Jedyny statek powietrzny w Zhuahi, noszący polskie znaki rejestracyjne - Aero AT-3 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Drugim statkiem powietrznym reprezentującym nasz kraj jest samolot AT-3, wystawiany przez miejscowego przedstawiciela. Mimo, że przedsiębiorstwo zostało wykupione przez Chińczyków, nosi on polskie znaki rejestracyjne. Trudno na razie ocenić szanse AT-3 na rynku chińskim. Jego problemy są podobne do tych, na które napotyka Taurus.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.