Do końca 2015 mają potrwać badania kwalifikacyjne Kamaza-53949, nowego pojazdu rodziny Tajfun-K w układzie 4x4.
Przedstawiciel Kamaza, Władimir Kozłow poinformował, że testy nowego, dwuosiowego wozu opancerzonego Kamaz-53949, wchodzącego w skład typoszeregu Tajfun-K, mają zostać skończone do grudnia 2015. Jest to pojazd minoodporny, odpowiednik amerykańskiej klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Po raz pierwszy zaprezentowano go na targach Kadex 2014.
Masa wozu Kamaz-53949 4x4 wynosi 14 t i jest on napędzany jest 350-konnym silnikiem wysokoprężnym. Stosunek mocy do masy oznacza, że prędkość maksymalna będzie w okolicach 100 km/h. Nowy dwuosiowy pojazd może transportować do 10 osób, wliczając kierowcę. Ma być chroniony przed wybuchem min i improwizowanych ładunków wybuchowych na poziomie 3 STANAG 4569, czyli zabezpieczać załogę przed 8-kg ładunkiem.
Rosyjski program Tajfun to zakrojone na szerszą skalę przedsięwzięcie, mające na celu opracowanie wielozadaniowych, modułowych pojazdów opancerzonych (zbudowanych na zasadzie moduł-platforma-rodzina) dla sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Rozpoczęto go w 2009, gdy ówczesny minister obrony zaakceptował i przedstawił wymagania taktyczno-techniczne dla typoszeregu wozów.
Początkowo, za pieniądze resortu obrony skupiono się jedynie na rozwoju trzyosiowych wersji Tajfun-K – wozów Kamaz-63968 i Kamaz-63969 (Nowy kto od Kamaza, 2013-08-12), poświęcając znacznie mniej uwagi odmianie dwuosiowej. Powodem były zapisy założeń, które wymuszały zbyt dużą masę pojazdu, aby zapewniła ona wymagany poziom ochrony. Jednak przedsiębiorstwo nie porzuciło pomysłu i z własnych środków nadal rozwijało odmianę Tajfun-K 4x4.