Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnictwo ogólne na plusie

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 14 sierpnia 2008

Stowarzyszenie producentów samolotów lekkich i dyspozycyjnych GAMA, opublikowało dane o produkcji maszyn lotnictwa ogólnego w pierwszej połowie 2008. Jej wartość wyniosła na świecie 12,1 mld USD i była większa o 24% niż w 2007.

Najbardziej popularny samolot lotnictwa ogólnego na świecie: Cirrus SR 22. W pierwszej połowie 2008 amerykańskie przedsiębiorstwo wyprodukowało aż 174 egz. tych niewielkich maszyn / Zdjęcie: Cirrus Design

Według GAMA, lotnictwo ogólne przeżywa w ostatnich latach okres wyjątkowego rozwoju, po załamaniu rynku w 2003, kiedy wartość całej, rocznej produkcji na świecie (z pominięciem licznych lecz stosunkowo niewielkich producentów, nie stowarzyszonych w GAMA) wyniosła nieco ponad 2 mld USD.

W pierwszej połowie bieżącego roku 60 największych zakładów przemysłu lotniczego tego segmentu rynku wyprodukowało 1 919 samolotów lekkich i dyspozycyjnych. Najwięcej - 1034 egz. - wyposażonych zostało w silniki tłokowe, 222 samolotów w silniki turbośmigłowe, a 663 w odrzutowe.

Istotnym jest, że w porównaniu do pierwszej połowy 2007, nastąpiło istotne zmniejszenie produkcji samolotów tłokowych, aż o 16%. Wzrosła natomiast produkcja samolotów turbośmigłowych, o 19,4%, oraz odrzutowych, aż o 39,3%, głównie za sprawą pojawienia się samolotów klasy Very Light Jet, czyli małych, kilkuosobowych odrzutowców o maksymalnej masie startowej do 4,5 t (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji). Eclipse udało się wyprodukować 112 samolotów modelu E500 (zobacz: Vern Raburn zwolniony z Eclipse), natomiast Cessna przekazała odbiorcom 34 Mustangi Citation.

Zaprezentowane przez GAMA dane pokazują, jak bardzo lotnictwo ogólne zależy od rynku USA. Na 1919 samolotów tego segmentu, aż 1437 wyprodukowano w Stanach Zjednoczonych. W Europie stworzono 323 egz. (m.in. Dassault, Pilatus, Diamond). Reszta świata to niemal biała plama - w pozostałych państwach wyprodukowano jedynie... 159 samolotów, z czego kilkadziesiąt w Kanadzie.

Oczywiście, należy pamiętać, że GAMA grupuje jedynie 60 największych wytwórców samolotów lotnictwa ogólnego. Oznacza to, że dane stowarzyszenia oddają ogólne tendencje rynku, szczególnie w wymiarze finansowym, jednak poważnie zniekształcają obraz światowego przemysłu lotniczego, wykluczając sporą grupę mniejszych przedsiębiorstw, głównie poza USA.

Wśród poszczególnych przedsiębiorstw, w ujęciu ilościowym, największą produkcję zanotowała Cessna (578 egz.), Cirrus (239) i Diamond (211). Natomiast w wymiarze finansowym na pierwszym miejscu znalazł się Bombardier (3,39 mld USD) przed Gulfstreamem (2,6) i Cessną (2,16). Istotne obroty zanotowały również: francuski Dassault (1,19), jedyny w czołówce producent europejski, oraz Hawker (1,15 mld USD).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.