Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zaginął A320 AirAsia

Lotnictwo cywilne, 28 grudnia 2014

Około północy utracono kontakt z samolotem pasażerskim linii AirAsia A320 lecącym z Surabaya w Indonezji do Singapuru. Prawdopodobnie rozbił się on niedaleko wyspy Belitung.

Airbus A320 nr rej. PK-AXC linii AirAsia / Zdjęcie: Reska K. Nistanto/KOMPAS.com

Samolot pasażerski tanich linii lotniczych AirAsia A320 wystartował z Surabaya na Jawie Wschodniej (lot QZ8501) o 5.35 czasu lokalnego (21.35 GMT, 22.35 czasu polskiego CET). Na jego pokładzie znajdowały się 162 osoby, w tym 7 członków załogi – dwóch pilotów i 5 osób personelu pokładowego, oraz 155 pasażerów – 138 dorosłych, 16 dzieci i jedno niemowlę. Samolot miał wylądować o 8.30 czasu lokalnego (00.30 GMT/1.30 CET) na lotnisku Changi w Singapurze. Jednak o 7.24 (23.24 GMT/0.24 CET) utracono z nim kontakt.

Trasa lotu A320 AirAsia wg FlightRadar24

Według ministra transportu Indonezji, pilot samolotu zwrócił się o zgodę na zmianę trasy i wysokości lotu na 11 km – z FL320 na FL380. W ten sposób chciał ominąć obszar objęty silną burzą. Rozmowa poprzedzała bezpośrednio utratę łączności z wieżą kontroli lotów w Dżakarcie, a o około minutę zniknięcie samolotu z ekranu radaru.

Ok. 9.30 rozpoczęto poszukiwania zaginionego samolotu. Na podstawie zapisów z radarów ustalono, że wpadł on prawdopodobnie do wód Morza Jawajskiego ok. 145 km od wyspy Belitung (3°22'27,6"S, 108°50'04,2"E). W poszukiwaniach biorą udział m.in. samoloty C-130 wojsk lotniczych Singapuru, trzy okręty i samolot rozpoznawczy P-8I marynarki indyjskiej oraz 7 indonezyjskich okrętów poszukiwawczych.

Pogoda w rejonie lotu A320 (Flight QZ8501) / Ilustracja: AviationSafety

Pilotem zaginionego samolotu był Indonezyjczyk Iriyanto, który wylatał dotąd 6100 godzin, a drugim pilotem Francuz Remi Emmanuel Plesel z nalotem równym 2275 godzin. Na pokładzie znajdowało się 157 Indonezyjczyków, trzech Południowych Koreańczyków oraz Malezyjczyk i Singapurczyk. Członkowie personelu pokładowego to Wanti Setiawati, Khairunisa Haidar Fauzi, Oscar Desano, Wismoyo Ari Prambudi i Saiful Rakhmad.

Zaginiony samolot to Airbus A320-216 nr rej. PK-AXC, nr ser. 3648. Oblatano go 25.09.2008. Należał do malezyjskich tanich linii lotniczych AirAsia.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.