Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wodowanie pierwszego indyjskiego Scorpene

Marynarka wojenna, 24 marca 2015

W Bombaju zwodowano pierwszy indyjski okręt podwodny typu Scorpène. Jednostka powinna wejść do służby w 2016.

Przekrój konwencjonalnego OP typu Scorpène. Jednostki tego typu trafią do marynarki wojennej Indii jesienią 2016, cztery lata po pierwotnie ustalonym terminie / Zdjęcie: Michał Jarocki

Okręt zwodowano na terenie stoczni Mazagon Dock Ltd. w Bombaju. Jednostka opuściła suchy dok po zakończeniu pierwszego etapu prób (Testy pierwszego indyjskiego Scorpene, 2015-01-02). Jej budowa będzie teraz kontynuowana w wojskowych zakładach stoczniowych. Okręt powinien trafić do Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii) we wrześniu 2016. Kilka miesięcy później jednostka ma rozpocząć służbę.

Zwodowany przed kilkoma dniami OP jest pierwszym z serii sześciu okrętów typu Scorpène, zakupionych przez BNS. Za ich budowę odpowiada wspomniana MDL, na zasadzie transferu technologii od DCNS i Navantii (Postępy w budowie indyjskich OP, 2014-08-28). Program zbrojeniowy opóźniony jest już o kilka lat, co przełożyło się też na wzrost kosztów całego przedsięwzięcia z 187 mld INR (11,3 mld zł) do 235 mld INR (14,2 mld zł). Przypomnijmy, że pierwszy indyjski OP powinien trafić do BNS w 2012.  

Zwodowanie pierwszego z indyjskich Scorpène przyspieszy budowę kolejnych jednostek. Producent zakłada, że po rozpoczęciu dostaw nowych OP, kolejne będą trafiać do BNS w kilkumiesięcznych odstępach czasu. Ostatni powinien znaleźć się w linii do połowy lat 2020.  

Problemy z budową indyjskich Scorpène mogą odbić się na kondycji rynkowej stoczni MDL. Dowództwo BNS zarekomendowało już bowiem ministerstwu obrony wykluczenie stoczni z Bombaju z programu Project-75I, którego założeniem jest zakup kolejnych sześciu konwencjonalnych OP, wyposażonych w układ pędny niezależny od powietrza atmosferycznego oraz zdolnych do przenoszenia i odpalania pocisków manewrujących Brahmos (P-75I nie dla MDL, 2015-03-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.