Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Aero 2015: Czarne skrzydła ze Szwecji

Lotnictwo cywilne, 16 kwietnia 2015

Blackwings Sweden prezentuje we Friedrichshafen nowy samolot lekki.

Nowy samolot lekki ze Szwecji - Blackwing / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Szwecja nie była dotychczas kojarzona z lotnictwem lekkim. Najnowszy produkt z tego kraju to samolot Blackwing, przeznaczony do lotów rekreacyjnych, szkolenia i akrobacji. Blackwing jest owocem 20 lat badań szwedzkich naukowców z Królewskiego Instytutu Techniki. Struktura samolotu z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, o nazwie handlowej Textreme, ma współczynnik obciążeń dopuszczalnych wynoszący n=+12/-7,5.

Szwedzi twierdzą też, że udało im się dopracować konfigurację aerodynamiczną samolotu w sposób zapewniający wyeliminowanie oporu interferencyjnego. Poświęcono temu setki godzin symulacji komputerowych i badan w tunelu aerodynamicznym oraz 350 h prób w locie. Skośne skrzydło o profilu laminarnym zostało zoptymalizowane tak, aby umożliwiać skrócony start i dużą prędkość wznoszenia, wynoszącą aż 7,6 m/s.

Mimo relatywnie niewielkiej owiewki, widoczność z kabiny, której szerokość wynosi 1,21 m, jest bardzo dobra. Załoga zajmuje kompozytowe fotele, których położenie można regulować. Skrzydła i usterzenia można demontować do transportu. Maksymalna masa startowa samolotu, zależnie od wersji, wynosi 472,5-600 kg. Masa samolotu pustego, ze spadochronem ratowniczym, to 297,5 kg.

Blackwing napędzany jest silnikiem Rotax 912 iS o mocy 100 KM. Prędkość nigdy nie przekraczana to 400 km/h. Natomiast prędkość przelotowa, przy 75% mocy, wynosi 270 km/h. Pojemność zbiorników paliwa to 140 l. Dzięki niewielkiemu zużyciu paliwa, wynoszącemu 14 l/h, długotrwałość lotu Blackwinga to 10 h.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.