Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Aero 2015: Dwuwirnikowy CoAX

Lotnictwo cywilne, 17 kwietnia 2015

Niemiecka spółka EDM Aerotec na wystawie Aero we Friedrichshafen zaprezentowała swoją nową konstrukcję – śmigłowiec CoAX 2D z dwoma współosiowymi wirnikami nośnymi, co stanowi rzadkość w konstrukcjach ultralekkich.

Śmigłowiec CoAX 2D ze współosiowymi wirnikami nośnymi, prezentowany na wystawie we Friedrichshafen / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

CoAX 2D jest dwumiejscowym śmigłowcem ultralekkim napędzanym silnikiem tłokowym – w opcji jest Rotax 912 iS Sport o mocy 100 KM (w wersji CoAX 2R) lub D-Motor LF 39 o mocy 125 KM (w wersji CoAX 2D – prezentowanej we Friedrichshafen). Silnik porusza dwa dwułopatowe wirniki współosiowe. Ich łopaty są wykonane z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym. Zdwojone sterownice powalają wykorzystywać śmigłowiec do szkolenia.

Masa własna śmigłowca CoAX 2D wynosi 280 kg, zaś masa startowa jest ograniczona przepisami do 450 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca z silnikiem D-Motor wynosi 150 km/h. Zbiorniki paliwa o pojemności 48 l zapewniają zasięg 400 km.

Obie wersje śmigłowca mają podobną konstrukcję, jedyną różnicą jest belka ogonowa i układy transmisji dostosowane do poszczególnych silników. Jak mówią przedstawiciele EDM Aerotec, układ dwóch wirników współosiowych pozwala wykorzystać całą moc silnika na wytworzenie siły nośnej. W odróżnieniu od układu klasycznego, nie traci się mocy na napęd śmigła ogonowego, zapewniającego moment reakcyjny. Śmigłowiec ma być również bardziej stateczny w porównaniu do układu klasycznego. Układ dwuwirnikowy ma też obniżać hałas w zawisie (producent mówi o hałasie mniejszym o 15 do 20% w porównaniu z układem klasycznym).

Śmigłowiec zrodził się z pasji Engelberta Dreilinga, właściciela przedsiębiorstwa produkującego ultralekkie statki powietrzne Dreiling Maschinenbau. Po wielu rozmowach z przyjaciółmi, a później z przedstawicielami niemieckich władz lotniczych Luftfahrt-Bundesamt (LBA) oraz stowarzyszenia lotnictwa ultralekkiego Deutschen Ultraleichtflugverband e.V. (DULV), wykrystalizowała się koncepcja śmigłowca ultralekkiego, którego koszty eksploatacji stanowią 1/4 kosztów użytkowania zwykłego śmigłowca. CoAX 2D uzyskał certyfikat śmigłowca ultralekkiego latem ub. r.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.