Jedną z premier trwających we Friedrichshafen targów lotnictwa lekkiego Aero jest austriacki samolot Diamond DA50-JP7.
Oblot najnowszej konstrukcji austriackiego przedsiębiorstwa miał miejsce 19 stycznia, w Wiener Neustadt. Podczas pierwszego lotu załogę samolotu stanowili prezes Diamond Aircraft Christian Dries i szef pilotów doświadczalnych Ingmar Mayerbuch.
DA50-JP7 (Jet Prop) napędzany jest silnikiem turbinowym AI-450S o mocy 450 KM (342 kW), z dwukanałowym elektronicznym układem sterowania (FADEC), produkowanym przez ukraińskie przedsiębiorstwo Motor Sicz we współpracy z Iwczenko Progress. Jest on skonstruowany specjalnie dla samolotów, a jego największą zaletą jest zużycie paliwa o 20% mniejsze w porównaniu z innymi konstrukcjami tej klasy. AI-450S jest szczególnie paliwooszczędny na średnich wysokościach. Silnik porusza pięciołopatowe śmigło MTV-5-1-E-C-F-R(M), z możliwością przestawiania w chorągiewkę i rewersem.
Długość kadłuba DA50-JP7 to 8,93 m, wysokość - 2,69 m, a rozpiętość - 1,68 m. Samolot ma być produkowany w dwóch wersjach. Pierwsza z nich - Tundra, z oponami o większej średnicy, przeznaczona będzie do operowania z pasów o nawierzchni nieutwardzonej i nierównego terenu, przy temperaturze otoczenia od -50⁰C do +50⁰C. Odbiorcami drugiej wersji mają być użytkownicy prywatni i szkoły lotnicze, poszukujące samolotu o doskonałych osiągach.
DA50-JP7 ma mieścić 5-7 osób. Jego maksymalna masa startowa będzie mniejsza niż 2000 kg, przy masie samoloty pustego wynoszącej 1150 kg. Samolot ma rozwijać prędkość przelotową ponad 370 km/h. Obliczeniowa prędkość wznoszenia to 12,7 m/s.
Zakończenie procesu certyfikacji planowane jest w połowie 2016. Produkcja seryjna DA50-JP7 będzie realizowana w zakładach w Wiener Neustadt. W proces certyfikacyjny zaangażowane będzie także przedsiębiorstwo Austro Engine, które w przyszłości zajmować ma się obsługą techniczną i przeglądami naprawczymi silników AI-450S.