Przyszli piloci lotnictwa wojskowego Chorwacji będą szkoleni na czeskich samolotach Zlin 242L Aerobatic. Ministerstwo Obrony Chorwacji (MORH) zakupiło w 2006 pięć takich samolotów o wartości 3,4 mln Euro.
Dwa pierwsze samoloty zostały dostarczone pod koniec września. Reszta ma wkrótce dotrzeć do eskadry szkolenia podstawowego (Eskadrila za Temeljnu Obuku) 93. Bazy Lotniczej (93 Zrakoplovna Baza) Zadar-Zemunik. W ramach kontraktu przeszkolenie w zakładach Moravan Aviation przeszło 5 pilotów i 10 członków personelu technicznego.
Samoloty zastąpią ostatnich 7 UTVA 75, odziedziczonych jeszcze po lotnictwie Jugosławii. Będą służyć - obok wcześniej sprowadzonych Pilatusów PC-9 i PC-9M, eksploatowanych przez eskadrę szkolenia zaawansowanego (Eskadrila za Visu i Namjensku Obuku) w tej samej bazie - do przygotowania pilotów, którzy po 2010 rozpoczną przeszkolenie na 12 nowych wielozadaniowych samolotach myśliwskich (przetarg ma być rozpisany na początku 2008), na nowych śmigłowcach Mi-171Sz (dostawy 10 sztuk rozpoczynają się w tym miesiącu) oraz na kolejnych samolotach przeciwpożarowych (używa ich 855 Protupozarna Zakroplovna Eskadrila; ostatnio zakupiono dla niej dodatkowe maszyny Canadair CL-415). Potrzeba jest paląca, jako że duża część względnie młodych pilotów porzuciło służbę, przechodząc do linii pasażerskich.
Proces wyboru nowych samolotów szkolenia podstawowego zainicjowano w 2002. Rozpoczęto wówczas przygotowanie analizy dostępnych na rynku samolotów tej klasy. Rozpatrywano 7 modeli: Aermacchi SF-260E/F, EADS-PZL PZL-111 Koliber 235A, Grob G-115D, Ił-103, Jak-52W, FFA AS202/18A4 Bravo, Slingsby T67M-260 Firefly oraz Zlin 242L Aerobatic.
Warto zaznaczyć, iż Zlin 242L jest używany do szkolenia podstawowego także przez lotnictwo Słowenii (8 sztuk) i Macedonii (5).