Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Aero 2015: Nowy projekt Diamonda

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 17 kwietnia 2015

W trakcie targów Aero Diamond ujawnił projekt nowego samolotu szkolno-obserwacyjnego.

Wizualizacja rozpoznawczej wersji DART-450 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

DART-450, czyli Diamond Aircraft Recconaissance Trainer, ma być przystosowany do wykonywania zadań szkoleniowych i rozpoznawczych. Pierwsza wersja przystosowana będzie do akrobacji, ze współczynnikami przeciążeń dopuszczalnych wynoszącymi n=+6/-4. Maksymalna masa startowa samolotu szkolnego to 1700 kg. Masa samolotu pustego to 1050 kg. Wersja szkolna ma przenosić 375 l paliwa i dysponować zasięgiem 1200 km lub długotrwałością lotu wynoszącą 3 h 20 min (z rezerwą paliwa na 30 min lotu). W samolocie zabudowane będą fotele wyrzucane pneumatycznie.

Wersja obserwacyjna ma mieć maksymalną masę startową 2300 kg i współczynniki przeciążeń dopuszczalnych konstrukcji n=+4,4/-1,76. Masa samolotu pustego, z zabudowanym wyposażeniem rozpoznawczym to 1330 kg. W zbiornikach DART-450 w wersji rozpoznawczej ma mieścić się 850 l paliwa. Obliczeniowy zasięg to 2890 km, a długotrwałość lotu - 8 h 10 min. Obydwaj lotnicy mają mieć do dyspozycji fotele wyrzucane Martin Baker.

Obydwie wersje DART-450 mają być zdolne do przewożenia 2 lotników o masie 110 kg każdy. Maksymalna prędkość wznoszenia to ponad 15 m/s. Pułap praktyczny wynosić ma 7000 m. Długość startu to 600 m, a lądowania - 400 m.

Produkcja prototypu DART-450 ma rozpocząć się w przyszłym miesiącu. Jak twierdzi kierownik projektu Clemens Knappert, oficjalna prezentacja zaplanowana jest w kwietniu 2016, a oblot - miesiąc później. Pierwszy publiczny pokaz w locie ma nastąpić podczas przyszłorocznego salonu w Farnborough.

Samolot ma uzyskać najpierw cywilny Certyfikat Typu EASA, a następnie wojskowe certyfikaty w krajach użytkowników. Wiadomo już, że na kupno DART-450 w wersji rozpoznawczej zdecydowało się 2 nabywców, jednak ze względu na tajemnicę handlową ich tożsamość nie może być ujawniona. Nie są to wojska lotnicze, ale służby porządku publicznego, jak policja czy straż graniczna.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.