Ministerstwo Obrony Narodowej przystąpiło do od dawna oczekiwanego systemowego odnowienia floty samochodów ciężarowych. W sierpniu rozstrzygnięto przetarg na samochody ogólnego przeznaczenia, zaś 5 września rusza od dłuższego czasu oczekiwany przetarg na samochody średniej ładowności wysokiej mobilności, których w ciągu najbliższej dekady zakupionych ma być nawet 3500!
W sierpniu został rozstrzygnięty przetarg na dostawę za ok. 200 mln zł 646 samochodów ogólnego przeznaczenia średniej ładowności, które w latach 2008-2012 powinny pozwolić na zastąpienie dotychczas używanych samochodów Star 200 i pochodnych oraz kupowanych w ostatnich latach Starów 12.220.
W ramach przetargu ogłoszonego w maju 2008 do Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON spłynęły cztery oferty, z których jedna - przedstawiona przez MAN Star Trucks - wpłynęła po terminie i nie była rozpatrywana. Oferty AMZ Kutno (Renault 44 AH MIDLUM) oraz Jelcz-Komponenty (Jelcz 422), wedle informacji przekazanych RAPORT-owi Targowemu, nie spełniały warunków przetargu. W efekcie na placu boju pozostała oferta Auto-Hit, który zaproponował samochody IVECO Eurocargo ML160E25 (wersja 2008). Wartość oferty przekraczała kwotę pierwotnie zarezerwowaną na ten program i konieczność uzyskania dodatkowych środków spowolniła proces finalizacji umowy. Ostatecznie powinna być ona podpisana do połowy września 2008.
Pojazd IVECO Eurocargo ML160E25 ma trafić na testy do Wojskowej Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku w ciągu 30 dni od zawarcia umowy (testy rozpoczną się zapewne 15 października 2008). Dopiero pozytywne efekty badań mają być równoznaczne ze zgodą na rozpoczęcie dostaw samochodów.
Do 2012 MON ma zakupić co najmniej 1349 samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności (wszystkie w układzie 6x6 o dopuszczalnej masie całkowitej do 14 ton i nośności 5 t w terenie i 7 t w warunkach szosowych), w tym 946 samochodów w wersji transportowej (skrzyniowej). Pozostałe ok. 350 samochodów w postaci podwozi bazowych z kabinami pod zabudowy sprzętu specjalnego ma być możliwych do zamówienia u producenta wybranego w wyniku przetargu przez producentów systemów specjalnych dostarczanych na zlecenie MON. Zachowanie cen i warunków dostaw gwarantowanych w poszczególnych latach w zasadniczym kontrakcie pozwoli nie tylko na racjonalizację przyszłych programów pod względem kosztów, ale także stworzy komfort producentowi samochodów i będzie stanowiło konkretną podstawę dla przygotowania propozycji offsetowych (o ile wybrany będzie produkt zagraniczny).
Samochody w wersji skrzyniowej mają być zakupione w 2 wersjach wyposażenia. Znakomita większość dostarczona ma być z kabiną dwuosobową nieopancerzoną, z kompletem ławek do przewozu 24 osób. W 2010 zakupionych ma być 10 pojazdów analogicznych, ale z kabiną dwuosobową opancerzoną, z kołami umożliwiającymi jazdę z rozszczelnieniem.
Próby jednego egzemplarza testowego mają być zrealizowane w 2009 i w tym roku zakupione mają być dalsze 282 samochody. W 2010 do użytkownika ma trafić kolejnych 212 pojazdów, w 2011 - 206 i w 2012 ostatnia partia 235 sztuk. Dalsze zakupy dla uzupełnienia całkowitej pożądanej liczby ok. 3500 samochodów mogą być realizowane w ramach oddzielnie negocjowanych aneksów do umowy jaka będzie zawarta w wyniku obecnego przetargu.
Jak należy się spodziewać, do walki o niemałe zamówienie przystąpi kilku oferentów, w tym Jelcz-Komponenty z rodziną swoich pojazdów z powodzeniem wykorzystywanych przez polskie misje w Iraku, Afganistanie, Kongu i Czadzie, a także Auto-Hit z samochodami Tatra, AMZ Kutno z Renault Trucks Defense, MAN Trucks, Mercedes-Benz oraz prawdopodobnie BAE SYSTEMS z amerykańską rodziną Family of Medium Tactical Vehicles (FMTV), których produkcja dla potencjalnych klientów europejskich mogłaby być ulokowana w Polsce.