Przedstawiciele NPCG Salut poinformowali, że przedsiębiorstwo produkuje silniki AI-222-25 do samolotów Jak-130 bez importu części z Ukrainy. Do niedawna udział producentów ukraińskich wynosił ok. 50%.
Przedstawiciele NPCG Salut poinformowali, że przedsiębiorstwo opanowało produkcję silników AI-222-25 do samolotów szkolno-bojowych Jak-130 bez importu części z Ukrainy. Było to wymuszone przez embargo wprowadzone przez Kijów w wyniku konfliktu na Krymie i w Donbasie. Do tej pory przedsiębiorstwa ukraińskie – Motor Sicz i Iwczenko Progress produkowały 50% komponentów tych silników. Montaż końcowy i testy odbywały się w Rosji (Dostawy Jaków-130 na Białoruś, 2015-04-19).
Podstawowym problemem Saluta było opanowanie produkcji gorącej części silnika, czyli turbiny gazowej. Potrzebne były zakupy nowego wyposażenia i wdrożenie nowych technologii. Chodzi m.in. o wytwarzanie monokrystalicznych łopatek turbin i wysokowytrzymałych materiałów proszkowych. Inwestycje spowodowały, że silniki będą droższe od produkowanych z udziałem komponentów ukraińskich.