Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

CR.714 w Polsce

Lotnictwo wojskowe, 28 kwietnia 2015

Od ponad roku Agencja Lotnicza ALTAIR – wydawca Magazynu Lotniczego Skrzydlata Polska – wespół z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie czynią starania o pozyskanie do ekspozycji w Polsce francuskiego samolotu myśliwskiego Caudron Renault CR. 714 Cyclone – ikony historii polskiego czynu zbrojnego w II wojnie światowej.

CR. 714 Cyclone trafiający do Krakowa jest w dobrym stanie technicznym, jednak niekompletny / Zdjęcie: MLP

29 kwietnia 2015 zabiegi obu partnerów wsparte poparciem prezydenta RP – Bronisława Komorowskiego oraz pomocą MON i MSZ – zostaną uwieńczone sukcesem – sprowadzeniem z Finlandii do Polski, do Krakowa, jednego z dwóch zachowanych na świecie CR.714 Cyclone. Dzięki porozumieniu fińsko-polskiemu, któremu patronował prezydent RP, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie otrzymuje od fińskiego Muzeum Wojska (Sotamuso) w postaci wieloletniego depozytu samolot z dobrze zachowanym autentycznym malowaniem z 1940, z okresu poprzedzającego Bitwę o Francję.

75 lat temu w obronie Paryża i dorzecza Sekwany walczyła jedyna zwarta polska lotnicza formacja myśliwska pod polskim dowództwem – Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie GC 1/145. Dywizjon ten złożony z ochotników – znakomitych pilotów początkowo zwany był finlandzkim, ponieważ miał zostać wysłany wraz z samolotami CR.714 z pomocą Finlandii zaatakowanej przez Stalina zimą 1939. Francuzi zdążyli nawet wysłać Finom pierwszą partię CR.714. Druga transza miała się znaleźć tam razem z polskimi lotnikami. Polska formacja na CR.714 weszła jednak do akcji w obronie Francji. Tylko Polacy latali bojowo na tym typie samolotu w kampanii francuskiej, odnosząc zwycięstwa w walce z Luftwaffe. Finowie uznali go za nieprzydatny do walki.

Zachowany egzemplarz trafiający do Krakowa przechowywany był dziesiątki lat w leśnym drewnianym hangarze pod Lahti i jest w dobrym stanie technicznym, jednak niekompletny. Brak mu silnika wraz z dolnym okapotowaniem i śmigłem oraz wyposażenia kabiny pilota. Dzięki staraniom specjalisty lotniczego, dr Bartłomieja Belcarza udało się pozyskać większość przyrządów pokładowych, które zostaną użyte w procesie restauracji samolotu.

Operacji transportu myśliwca Caudron CR. 714 Cyclone z Finlandii do Polski podjęły się Siły Powietrzne RP, delegując do niej Herculesa C-130E wraz z załogą. Historyczny lot po ikonę historii polskiego lotnictwa zaplanowano na 29 kwietnia 2015. Po odlocie z bazy w Krakowie – Balicach polski transportowiec wylądować ma w bazie fińskiego lotnictwa wojskowego w Utti, dokąd spod Lahti, transportem kołowym dowieziony zostanie historyczny myśliwiec. W Utti będzie miało miejsce uroczyste podpisanie umowy przez Harri Huusko, Dyrektora Muzeum Wojska oraz Krzysztofa Radwana, Dyrektora Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Przylot polskiego Herculesa do Krakowa przewidywany jest 29 kwietnia 2015 po 16.00.

Caudron C.R. 714 przewieziony zostanie do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie na początku maja, gdzie, przed rozpoczęciem prac restauratorskich, będzie udostępniony zwiedzającym w ramach wystawy czasowej upamiętniającej 70-lecie zakończenia II wojny światowej. Po zakończeniu ekspozycji samolot zostanie poddany konserwacji i przywrócony do stanu dawnej świetności przy ścisłej współpracy z fińskim Muzeum Lotnictwa (Keski-Suomen Ilmailumuseo).

Na podstawie informacji Jakuba Link-Lenczowskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.