Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Odrestaurowany LiM-2/1

Lotnictwo wojskowe, 02 maja 2015

Wojskowe Zakłady Uzbrojenia, podczas inauguracji obchodów 55-lecia ich powstania, zaprezentowały odrestaurowany przez pracowników Spółki samolot wojskowy LiM-2.

Lim-2, odrestaurowany przez pracowników Wojskowych Zakładów Uzbrojenia / Zdjęcie : Wojciech Łuczak

Wojskowe Zakłady Uzbrojenia, podczas inauguracji obchodów 55-lecia ich powstania, 10 kwietnia zaprezentowały odrestaurowany przez pracowników Spółki samolot wojskowy LiM-2, nr płatowca  1B00-1-07, nr boczny 107, który znajdował się w Grudziądzu już od początku lat 1960. Samolot w wyniku 40-letniej ekspozycji na warunki atmosferyczne był w opłakanym stanie. Owiewka kabiny pilota była rozbita, pokrycie zostało uszkodzone podczas demontażu, a wnętrze było siedliskiem os, szerszeni, ptaków i śmietniskiem.

Pierwszą czynnością było więc jego gruntowne umycie i usunięcie śmieci organicznych. W wyniku prac restauracyjnych m.in. naprawiono pokrycie płatowca, podwozie, oświetlenie pozycyjne oraz kabinę pilota z kompletem przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych i owiewką.  Okazało się, że ponowna ekspozycja samolotu na dotychczasowym postumencie jest niemożliwa ze względu na zniszczenia korozyjne tunelu powietrznego w obrębie wręgi nr 9, pozostałe po poprzednim mocowaniu.

Uzupełniono także brakujące: antenę radiokompasu, fotokarabin S-13, celownik żyroskopowy, odbiornik ciśnienia powietrza  i reflektor lądowania. Dodano atrapy działek NS-23 i N-37 oraz wykonano atrapę wylotu turbiny. Oświetlenie pozycyjne i trzy zielone lampki informujące o zablokowaniu podwozia w zamkach są sprawne. Samolot został gruntownie oczyszczony i zabezpieczony przed korozją elektrochemiczną i międzykrystaliczną oraz pomalowany kolorem RAL9006. Przywrócono wszystkie oznaczenia eksploatacyjne i znaki taktyczne z okresu świetności 107. Całość została zabezpieczona lakierem antygraffiti.

W dniu 26 listopada 2013 eksponat został zdemontowany z postumentu w Parku Miejskim w Grudziądzu. Zajmował tam miejsce na skwerku i cieszył Grudziądzan od około 1972. Wcześniej, bo na początku lat 1960. był pomocą dydaktyczną, w istniejącym w Grudziądzu w latach 1960-1996, Ośrodku Szkolenia Specjalistów Ubezpieczenia Lotów. Samolot LiM-2 nr fabr. 1B001-07 został wyprodukowany w WSK PZL Mielec jesienią 1954. Do dnia dzisiejszego zachowała się tabliczka znamionowa umieszczona we wnęce podwozia głównego pod lewym skrzydłem.

W toku prac restauracyjnych ustalono, że eksponat składa się właściwie z dwóch samolotów. Przednia część kadłuba i skrzydła pochodzą z samolotu LiM-2 nr 1B001-07, a część ogonowa - z samolotu LiM-1 (SBLiM-1) i ma nr 1A060-11. Samolot w takiej konfiguracji z całą pewnością nie był eksploatowany bojowo. Okazało się, że samolot nr 1A060-11 znajduje się w USA i jest zdolny do lotu. W toku poszukiwań ustalono, że samolot LiM-2 nr fabr. 1B001-07 był eksploatowany w 34 plm MW na lotnisku Gdynia Babie Doły.

W Archiwum Marynarki Wojennej zachowały się zapisy dotyczące składu bojowego 34 plm MW z grudnia 1954, gdzie są wymienione osoby odpowiedzialne za obsługę samolotu, w tym piloci i technicy. Ustalono również, że samolot brał udział w defiladzie lotniczej w dniu 1 lipca 1956, z okazji Święta Marynarki Wojennej. Ostatnie zachowane zapisy dotyczą składu bojowego II eskadry 34 plm MW i pochodzą z grudnia 1958.

Pomyślne zakończenie restauracji grudziądzkiego eksponatu nie byłoby możliwe bez zaangażowania pracowników, pasjonatów i uczniów Zespołu Szkół  Technicznych w Grudziądzu. Należy dodać, że farbę i lakier do pomalowania eksponatu nieodpłatnie przekazały ADAMIR Sp. z o.o. i Barwa Kielce, brakujące koła podwozia i spadochron - PHU WAAVIA, a maski do malowania napisów i znaków FPHU Model Maker Dominika Mirotko Jereczek. Nieocenione były konsultacje p. mjr. rez. pil. Jerzego Wawrzyniaka.

Zaprezentowany, odrestaurowany samolot zwiedzili szacowni goście obchodów 55-lecia powstania Wojskowych Zakładów Uzbrojenia, m.in.: gen. bryg. w st. spocz. pilot-kosmonauta Mirosław Hermaszewski, prezydent Grudziądza - p. Robert Malinowski, gen. bryg. pil. dr. hab. Jan Rajchel i gen. bryg. Jan Gabryś. Eksponat przedstawiono grudziądzanom w dniu 11 kwietnia podczas Dni Otwartych Wojskowych Zakładów Uzbrojenia. Cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Dowodem na to były ogromne kolejki zwiedzających, którzy chcieli chociaż na chwilę zasiąść za sterami odrestaurowanej 107.


Drukuj Góra