Oto Melara pokazała w Stambule umieszczony na palecie 463L artyleryjski system wsparcia powietrznego Gunship z 20-mm działkiem M61A1 przeznaczony dla samolotów transportowych.
System Gunship został opracowany na zlecenie włoskich sił specjalnych w ramach pracy badawczo-rozwojowej rozpoczętej w 2013. Całkowite zamówienie ma obejmować dostawy sześciu zestawów, których produkcja zaplanowana jest na lata 2016-2017. Pierwszy prototyp został dostarczony przyszłemu użytkownikowi w październiku 2014. Wojsko przeprowadziło już certyfikację, która umożliwiły jego montaż na pokładzie C-27J, a od 3 marca prowadzi próby strzelania. Zazwyczaj obejmuje to 12 wylotów z systemem Gunship – jeden bez strzelania, pozostałe połączone z prowadzeniem ognia.
Od marca z prototypu wystrzelono 550 sztuk amunicji na wysokościach od 450 do 1100 m na dystansach do 1,5 km. Docelowo system ma osiągnąć celność, charakteryzowaną przez współczynnik CEP na poziomie 4 m przy strzelaniu z pułapu 1500 m na dystans 2 km. Z większej wysokości lotu, rzędu 3000 m wartość CEP wzrasta do 10-12 m. Badania kwalifikacyjne systemu Gunship mają zostać zakończone w październiku.
Gunship został opracowany w taki sposób, że jest wtaczany na standardowej palecie 463L NATO o wymiarach 88 x 108 cali do wnętrza dowolnego samolotu transportowego, bez modyfikacji jego ładowni. Instalacja systemu zajmuje ok. 15 minut. 20-mm armata napędowa M61A1 Vulcan, której szybkostrzelność została ograniczona do 4000 strz./min. jest mocowana na pokładzie w taki sposób, aby wyloty luf działka znajdowały się na wysokości drzwi desantowych. Normalnie armata jest ukryta w ładowni, jednak jest przemieszczana do strzelania poza obrys kadłuba.
Gunship składa się z 20-mm działka sterowanego za pomocą manipulatora za pomocą serowmechanizmów, zapasu 750 sztuk taśmowanej amunicji w skrzyni połączonej rękawem z armatą, stanowiska strzelca, systemu nawigacji satelitarnej i bezwładnościowej, jak też systemu obserwacyjnego bazującej na zmodyfikowanej głowicy Selex ES Janus działającej w paśmie podczerwieni. Całość zasilana jest z zestawu akumulatorów, pozwalających na autonomiczną pracę przez 30 minut. Gunship może być też wpięty do instalacji elektrycznej samolotu.
Cały system ma masę nie przekraczającą 1,45 t. Wynika to z limitu maksymalnego obciążenie palety 463L dopuszczonego w tylnej części ładowni używanego przez włoskie siły powietrzne samolotu C-27J Alenia Aermacchi (drzwi desantowe są z lewej strony). Niska masa systemu wynika z bardzo szerokiego zastosowania w systemie włókna węglowego. Wykonano z niego cały montaż dla armaty, stanowisko robocze, a nawet szkielet siedziska strzelca.
Oto Melara twierdzi, że zaletą systemu jest system serwomotorów pozwalający na bardziej precyzyjne sterowanie ogniem i większy zakres kątów ostrzału +/- 20° w azymucie i 0-40° w elewacji), niż w przypadku typowej zabudowy działka lotniczego na pokładzie samolotu wsparcia powietrznego.
Przedstawiciele Oto Melara ujawnili, że zakupem Gunshipa zainteresowanych jest kilka państw bliskowschodnich, zaś na terenie jednego z nich w najbliższym czasie mają być przeprowadzane testy ogniowe. Wspomnieli, że choć dla włoskich sił zbrojnych system uzbrojony jest w armatę kalibru 20 mm, to na życzenie klienta można na nim zamocować też 25-mm działko lotnicze GAU-12/A lub GAU-22/A.