Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IDEF 2015: Vulcan na palecie

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 08 maja 2015

Oto Melara pokazała w Stambule umieszczony na palecie 463L artyleryjski system wsparcia powietrznego Gunship z 20-mm działkiem M61A1 przeznaczony dla samolotów transportowych. 

System Gunship jest ciekawą propozycją dla państw, które tanim kosztem chcą mieć możliwość wykorzystania swoich transportowców także w roli samolotów wsparcia, bez inwestycji w kosztowne przeróbki. Wystarczy zdolność do umieszczania w środku standardowych palet 463L i wyposażenie samolotu w boczne drzwi desantowe

System Gunship został opracowany na zlecenie włoskich sił specjalnych w ramach pracy badawczo-rozwojowej rozpoczętej w 2013. Całkowite zamówienie ma obejmować dostawy sześciu zestawów, których produkcja zaplanowana jest na lata 2016-2017. Pierwszy prototyp został dostarczony przyszłemu użytkownikowi w październiku 2014. Wojsko przeprowadziło już certyfikację, która umożliwiły jego montaż na pokładzie C-27J, a od 3 marca prowadzi próby strzelania. Zazwyczaj obejmuje to 12 wylotów z systemem Gunship – jeden bez strzelania, pozostałe połączone z prowadzeniem ognia.

Od marca z prototypu wystrzelono 550 sztuk amunicji na wysokościach od 450 do 1100 m na dystansach do 1,5 km. Docelowo system ma osiągnąć celność, charakteryzowaną przez współczynnik CEP na poziomie 4 m przy strzelaniu z pułapu 1500 m na dystans 2 km. Z większej wysokości lotu, rzędu 3000 m wartość CEP wzrasta do 10-12 m. Badania kwalifikacyjne systemu Gunship mają zostać zakończone w październiku.

Gunship jest wtaczany na standardowej palecie 463L NATO o wymiarach 88 x 108 cali do wnętrza dowolnego samolotu transportowego, bez modyfikacji jego ładowni. Instalacja zajmuje ok. 15 minut. 20-mm armata napędowa M61A1 Vulcan jest mocowana w taki sposób, aby wyloty luf działka znajdowały się na wysokości drzwi desantowych. Normalnie armata jest ukryta w ładowni, jednak jest przemieszczana do strzelania poza obrys kadłuba

Gunship został opracowany w taki sposób, że jest wtaczany na standardowej palecie 463L NATO o wymiarach 88 x 108 cali do wnętrza dowolnego samolotu transportowego, bez modyfikacji jego ładowni. Instalacja systemu zajmuje ok. 15 minut. 20-mm armata napędowa M61A1 Vulcan, której szybkostrzelność została ograniczona do 4000 strz./min. jest mocowana na pokładzie w taki sposób, aby wyloty luf działka znajdowały się na wysokości drzwi desantowych. Normalnie armata jest ukryta w ładowni, jednak jest przemieszczana do strzelania poza obrys kadłuba.

Gunship składa się z 20-mm działka sterowanego za pomocą manipulatora za pomocą serowmechanizmów, zapasu 750 sztuk taśmowanej amunicji w skrzyni połączonej rękawem z armatą, stanowiska strzelca, systemu nawigacji satelitarnej i bezwładnościowej, jak też systemu obserwacyjnego bazującej na zmodyfikowanej głowicy Selex ES Janus działającej w paśmie podczerwieni. Całość zasilana jest z zestawu akumulatorów, pozwalających na autonomiczną pracę przez 30 minut. Gunship może być też wpięty do instalacji elektrycznej samolotu.

Prezentowany system był uzbrojony w 20-mm armatę napędową M61A1 Vulcan i miał zapas amunicji 750 nabojów 20 mm x 102, ale producent deklaruje możliwość wprowadzenia na paletę także 25-mm działka – pięciolufowego GAU-12 lub czterolufowego GAU-22/A i – w przypadku wykorzystywania przez klienta większych transportowców, jak C-130 – magazynu nabojowego mieszczącego 1500-2000 sztuk amunicji / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Cały system ma masę nie przekraczającą 1,45 t. Wynika to z limitu maksymalnego obciążenie palety 463L dopuszczonego w tylnej części ładowni używanego przez włoskie siły powietrzne samolotu C-27J Alenia Aermacchi (drzwi desantowe są z lewej strony). Niska masa systemu wynika z bardzo szerokiego zastosowania w systemie włókna węglowego. Wykonano z niego cały montaż dla armaty, stanowisko robocze, a nawet szkielet siedziska strzelca.

Oto Melara twierdzi, że zaletą systemu jest system serwomotorów pozwalający na bardziej precyzyjne sterowanie ogniem i większy zakres kątów ostrzału +/- 20° w azymucie i 0-40° w elewacji), niż w przypadku typowej zabudowy działka lotniczego na pokładzie samolotu wsparcia powietrznego.

Przedstawiciele Oto Melara ujawnili, że zakupem Gunshipa zainteresowanych jest kilka państw bliskowschodnich, zaś na terenie jednego z nich w najbliższym czasie mają być przeprowadzane testy ogniowe. Wspomnieli, że choć dla włoskich sił zbrojnych system uzbrojony jest w armatę kalibru 20 mm, to na życzenie klienta można na nim zamocować też 25-mm działko lotnicze GAU-12/A lub GAU-22/A.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.