Nie będzie szybkiego finału przetargu na tankowce powietrzne dla US Air Force. Pentagon stwierdził, że nie jest możliwym zakończenie go do stycznia 2009, kiedy skończy się kadencja George`a Busha. Wyboru następcy KC-135, dokona administracja przyszłego prezydenta.
Przetarg na dostawę 179 tankowców powietrznych jest jednym z największych zamówień w historii - jego wartość szacowana jest na 35-40 mld USD, a zwycięzca będzie miał niemal pewność kolejnych zamówień, które doprowadzą do zastąpienia ok. 550 KC-135 Stratotanker.
Do próby wymiany ich na nowe maszyny podchodzono już dwukrotnie. W 2002 przetarg wygrał Boeing, z wizją KC-767, jednak skuteczny protest doprowadził do jego unieważnienia w 2006. Drugi przetarg wygrał w lutym bieżącego roku konkurent Boeinga, Northrop Grumman sprzymierzony z EADS (zobacz: Tankowiec USAF od Airbusa!). Jednak i to postępowanie zostało unieważnione, w lipcu (zobacz: Przetarg na tankowce został anulowany).
Pentagon zdecydował, że powtórzy ostatnią fazę przetargu i na początku sierpnia skierował do obu grup przemysłowych kolejne, zmodernizowane zapytanie ofertowe (zobacz: Tankowce USAF - trzecie podejście). Planowano, że przetarg zakończy się jeszcze w 2008.
Zamierzenia te oprotestował Boeing, którego przedstawiciele zażądali minimum 6 miesięcy na przygotowanie nowej oferty - koncern zdawał sobie sprawę, że w oparciu o dotychczasową propozycję nie wygra z większym Airbusem A330-200MRTT. Zagroził, że w przypadku nie uwzględnienia jego propozycji, wycofa się z nowego przetargu i skutecznie oprotestuje jego wyniki (zobacz: Boeing chce więcej czasu).
W takiej sytuacji - biorąc również pod uwagę fakt bliskich już wyborów - Pentagon zdecydował się zrezygnować ze sfinalizowania procedury wyboru następcy KC-135. Sekretarz obrony Robert Gates, poinformował o tym wczoraj zainteresowane strony oraz Kongres. Oznacza to praktyce, że wybór dostawcy nowych tankowców powietrznych będzie możliwy nie wcześniej niż przed końcem 2009.
W dokumencie przesłanym Kongresowi, Gates poprosił o pozostawienie planowanych sum na zakup nowych samolotów w latach 2010-2015 i zwiększenie kwot, przeznaczonych na serwisowanie intensywnie wykorzystywanych KC-135.