Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zamrożone tankowce

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 11 września 2008

Nie będzie szybkiego finału przetargu na tankowce powietrzne dla US Air Force. Pentagon stwierdził, że nie jest możliwym zakończenie go do stycznia 2009, kiedy skończy się kadencja George`a Busha. Wyboru następcy KC-135, dokona administracja przyszłego prezydenta.

KC-135 nad Afganistanem, w czasie tankowania norweskiego F-16. Najmłodsze Stratotankery mają już 43 lata. Były one jednak poddane modernizacji, która wydłużyła okres wykorzystania samolotów teoretycznie do ok. 2030. Mimo tego są one coraz bardziej kosztowne w utrzymaniu. Dotyczy to zarówno paliwożernych silników, jak i wzrastających z każdym rokiem sum na serwisowanie / Zdjęcie: USAF

Przetarg na dostawę 179 tankowców powietrznych jest jednym z największych zamówień w historii - jego wartość szacowana jest na 35-40 mld USD, a zwycięzca będzie miał niemal pewność kolejnych zamówień, które doprowadzą do zastąpienia ok. 550 KC-135 Stratotanker.

Do próby wymiany ich na nowe maszyny podchodzono już dwukrotnie. W 2002 przetarg wygrał Boeing, z wizją KC-767, jednak skuteczny protest doprowadził do jego unieważnienia w 2006. Drugi przetarg wygrał w lutym bieżącego roku konkurent Boeinga, Northrop Grumman sprzymierzony z EADS (zobacz: Tankowiec USAF od Airbusa!). Jednak i to postępowanie zostało unieważnione, w lipcu (zobacz: Przetarg na tankowce został anulowany).

Pentagon zdecydował, że powtórzy ostatnią fazę przetargu i na początku sierpnia skierował do obu grup przemysłowych kolejne, zmodernizowane zapytanie ofertowe (zobacz: Tankowce USAF - trzecie podejście). Planowano, że przetarg zakończy się jeszcze w 2008.

Zamierzenia te oprotestował Boeing, którego przedstawiciele zażądali minimum 6 miesięcy na przygotowanie nowej oferty - koncern zdawał sobie sprawę, że w oparciu o dotychczasową propozycję nie wygra z większym Airbusem A330-200MRTT. Zagroził, że w przypadku nie uwzględnienia jego propozycji, wycofa się z nowego przetargu i skutecznie oprotestuje jego wyniki (zobacz: Boeing chce więcej czasu).

W takiej sytuacji - biorąc również pod uwagę fakt bliskich już wyborów - Pentagon zdecydował się zrezygnować ze sfinalizowania procedury wyboru następcy KC-135. Sekretarz obrony Robert Gates, poinformował o tym wczoraj zainteresowane strony oraz Kongres. Oznacza to praktyce, że wybór dostawcy nowych tankowców powietrznych będzie możliwy nie wcześniej niż przed końcem 2009.

W dokumencie przesłanym Kongresowi, Gates poprosił o pozostawienie planowanych sum na zakup nowych samolotów w latach 2010-2015 i zwiększenie kwot, przeznaczonych na serwisowanie intensywnie wykorzystywanych KC-135.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.