Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tankowiec USAF od Airbusa!

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 01 marca 2008

Zespół Northrop Grumman/EADS wygrał przetarg na dostawę 179 tankowców powietrznych dla US Air Force. Ich KC-30, pochodna A330-200MRTT, pokonał Boeinga KC-767. Wartość kontraktu osiągnie ok. 35 mld USD.

Pierwszy egzemplarz KC-30 (obecnie już KC-45A) został oblatany 25 września 2007 i obecnie montowane są na nim systemy tankowania w powietrzu. Wygrana Airbusa na rynku amerykańskim jest nie tylko sporym zaskoczeniem - z uwagi na niechęć do zagranicznych konstrukcji wojskowych - ale stanowić będzie przełom na miejscowym rynku samolotów cywilnych. Do tej pory Boeing był monopolistą. Po spełnieniu planów o stworzeniu montowni transportowych Airbusów, w USA powstanie prawdziwa konkurencja w tym segmencie samolotów / Zdjęcie: Northrop Grumman

Mimo ogromnych nacisków części polityków i organizacji związkowych (zobacz: Wybór samolotu tankującego USAF w marcu), przedstawiciele wojsk lotniczych USA ogłosili wczoraj zwycięstwo w przetargu na nowy tankowiec powietrzny Northrop Grummana, który proponował KC-30, oparty na konstrukcji Airbusa A330.

Umowa zakłada wykonanie pierwszych 4 egzemplarzy prototypowych za 1,5 mld USD. Kolejny etap, podzielony na 5 transz, ma doprowadzić do pozyskania 64 samolotów seryjnych za 10,6 mld USD. Trzeci etap, również podzielony na kolejne transze dostaw, obejmie ostatnie 111 maszyn. Łączna wartość kontraktu to 35 mld USD. Samoloty będą przekazywane US Air Force przez 25 lat.

Będą one występowały pod oznaczeniem KC-45A i zastąpią najstarsze, kilkudziesięcioletnie maszyny typu KC-135. W dalszej przyszłości zostaną rozpisane kolejne przetargi, które doprowadzą do zastąpienia pozostałych jeszcze 550 KC-135 o łącznej, szacowanej wartości ok. 100 mld USD.

Pokonany Boeing rozważa możliwość zaskarżenia wyniku przetargu. Jego KC-767 był tańszy, ale mniejszy. Tymczasem warunki przetargu uznawały cenę za jeden z mniej ważnych czynników, najważniejszym były możliwości taktyczno-techniczne.

Prawdopodobnie o wyborze zdecydowały również problemy KC-767. Programy dostaw samolotów tego typu dla Włoch i Japonii opóźniają się z powodu zaburzania obiegu strug powietrza przez podstrzydłowe pylony z miękkimi przewodami (zobacz: Trwają manewry wokół tankowców dla USAF). Tymczasem europejski konkurent, Airbus A330-200MRTT rozwija się planowo i jest wybierany przez kolejnych zagranicznych klientów.

KC-45A będzie produkowany w nowych zakładach w Mobile, w stanie Alabama. EADS przeniesie tam produkcję wszystkich tankowców Airbusa, jak również uruchomi montownię samolotów cargo. W programie KC-45A będzie zaangażonych łącznie 25 tys. osób, z 230 amerykańskich spółek.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.