Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AW101 śmigłowcem dla VIP w Indiach

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 września 2008

Rozpoczęły się negocjacje w związku z wyborem przez Indie śmigłowca AW101 do przewozu VIP. Amerykański S-92 odpadł ze względu na niespełnienie wymagań technicznych.

VH-71 w czasie testów / Zdjęcie: Lockheed Martin

Komisja przetargowa uznała, że S-92 ma za małą prędkość wznoszenia i nie spełnia wymagań związanych z napędem. AW101 (do czerwca 2007 - EH101) wygrał m.in. dzięki większej pojemności kabiny pasażerskiej i wyżej położonej części ogonowej, ułatwiającej manewrowanie na ziemi i podjeżdżanie bliżej samochodom.

Do przetargu na 12 śmigłowców do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP) Indie zaprosiły we wrześniu 2006 włosko-brytyjską AgustaWestland, amerykańskiego Sikorsky'ego i rosyjskiego Kamowa. Wymagano, by śmigłowce zapewniały najwyższy komfort (niskie wibracje, nisko położona kabina pasażerska), bezpieczeństwo (loty w każdych warunkach, szczelna kabina z filtrami chemicznymi i biologicznymi, systemy antyrakietowe) i parametry techniczne (zasięg ponad 200 km, 30-letni resurs).

Z rywalizacji na samym początku odpadł Kamow, a śmigłowce AW101 i S-92 poddano wyczerpującym testom z udziałem funkcjonariuszy Special Protection Group. Wykazały one wyższość tej pierwszej konstrukcji, co ogłoszono pod koniec sierpnia. Decyzja nie była niespodzianką, choćby dlatego, że wcześniej EH101 (obecnie VH-71) wygrał przetarg na śmigłowiec VIP w USA, gdzie bardzo trudno rywalizować z lokalnymi konstrukcjami.

Indie chcą kupić 12 AW101, w tym 8 w wersji o najwyższym standardzie wyposażenia wnętrza kabiny, dla 10 pasażerów. Pozostałe mają być w konwencjonalnej konfiguracji pasażerskiej, dla ponad 20 osób. Wartość śmigłowców w podstawowej konfiguracji jest szacowana na 14 mld rupii (ok. 310 mln USD), ale cały kontrakt będzie wart znacznie więcej. Szacuje się, że jego wartość może sięgnąć 39 mld rupii (ok. 860 mln USD). A to ze względu na konieczność wyposażenia maszyn w dodatkowe kosztowne systemy pokładowe. Negocjacje dotyczące ostatecznej konfiguracji śmigłowców i ich ceny mają potrwać około rok.

Obecnie najważniejsi indyjscy politycy latają zmodernizowanymi rosyjskimi śmigłowcami Mi-8. Kupiono je w 1982 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej i dopiero później dostosowano do przewozu VIP. Śmigłowce są eksploatowane przez specjalną jednostkę w Palom Airport na przedmieściach New Delhi.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.