Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

ALTAY ruszył

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 15 września 2008

Przedstawiciele tureckiego wiceministerstwa ds. przemysłu obronnego (SSM) i przedsiębiorstwa Otokar, podpisali porozumienie, otwierające formalnie fazę rozwojową i produkcyjną programu budowy pierwszego rodzimego czołgu podstawowego.

Turcy mają bardzo dobre doświadczenia ze współpracy z Koreą Południową. Od 2001 zakłady w Adapazan wyprodukowały 72 samobieżne haubice T-155 Firtina, rodzime konstrukcje, oparte jednak o technologie koreańskiego działa K-9. Obecnie podobne porozumienie dotyczy o wiele większego programu rozwoju i budowy czołgu podstawowego, wzorowanego na XK-2 / Zdjęcie: ArmyRecon

Tureckie wojska lądowe są obecnie największymi w Europie i w rejonie Bliskiego Wschodu (pomijając Rosję), a w NATO liczebnością ustępują jedynie US Army. Równie bezkonkurencyjne liczebnie są wojska pancerne, wyposażone w ok. 4200 czołgów. Istotnym problemem jest jednak ich jakość. 1200 M48 pozostaje w rezerwie operacyjnej. Do nowoczesnych nie można również zaliczyć prawie 1800 M60A1 i M60A3 oraz różnych modeli Leopardów 1. W pełni wartościowym sprzętem pozostaje jedynie ok. 1280 egz. zmodernizowanych M60 i Leopardów 2A4.

Z tego powodu już w 1996 rozpoczęto analizy podjęcia licencyjnej produkcji nowoczesnych wozów bojowych na licencji. Rozwiązanie to uznano w 2004 za zbyt drogie i zdecydowano się na rozwój własnej konstrukcji. W 2007 na głównego wykonawcę tego zadania wybrano Otokara, producenta lżejszych pojazdów wojskowych (m.in. transportera Yavuz czy samochodu patrolowego Cobra).

Pod koniec lipca bieżącego roku Otokar i Hyundai Rotem podpisały porozumienie o opracowaniu nowego, tureckiego czołgu podstawowego, w oparciu o cześć technologii południowokoreańskiego XK-2 (zobacz: Korea pomoże zbudować Turcji nowoczesny czołg).

Ostatnie, piątkowe porozumienie rozpoczyna formalnie projekt ALTAY (wcześniejsza nazwa to MİTÜP), zaprojektowania pierwszego, tureckiego czołgu podstawowego oraz wykonania 250 egz. wozów. Docelowo ma być ich ok. 1000.

W trakcie uroczystości, z udziałem przedstawicieli najwyższych władz kraju, ujawniono, że SKO oraz system dowodzenia i łączności rozwiną Aselsan - jako główny wykonawca i integrator - we współpracy z Otokarem. Zakres tej działalności może zostać rozszerzony. Również z Turcji będzie pochodzić działo kalibru 120 mm (pozyskana z Korei konstrukcja Rheinmetalla), wytwarzana przez miejscową MKEK. Pancerz ma być wspólnym dziełem tureckiego Roketsana i Otokara. Większość pozostałych podsystemów opracuje i dostarczy Hyundai-Rotem.

Zaplanowana na 6,5 roku faza B+R ma pochłonąć ok. 500 mln USD. W miarę postępów prac, w program zostaną zaangażowane kolejne podmioty, głównie z Turcji, ale również zza granicy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.