Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zahamowanie prac TAM

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 16 września 2008

Wojna o Osetię Południową zagraża pracom wdrożeniowym nad dwoma bardzo lekkimi odrzutowcami (klasy VLJ), tworzonymi w gruzińskich zakładach TAM - proces certyfikacyjny realizowany jest również przez rosyjskie władze lotnicze.

Elite (na zdjęciu w czasie prób w USA), będzie jednym z najszybszych i najbardziej pojemnych samolotów klasy VLJ. Przy maksymalnej masie startowej 3 492 kg i zabraniu 2-osobowej załogi i 8 pasażerów, samolot będzie mógł lecieć z maksymalną prędkością przelotową aż 760 km/h, nieosiągalną dla większości podobnych maszyn / Zdjęcie: Epic Aircraft

JSC Tbilaviamsheni, znana za granicą jako TAM (Tbilisi Aircraft Manufacturing), była w czasach ZSRS dużym producentem wojskowego sprzętu lotniczego, w tym samolotów Mig-15 i -21, a także wyłącznym wytwórcą pond 800 samolotów rodziny Su-25. W latach 1990. zrealizował - wraz z izraelskim Elbitem - udaną modernizacje tych samolotów do wariantu Su-25KM Skorpion, która wykazała wysokie walory w czasie ostatniej wojny z Rosją.

Zakład zatrudniający ciągle ok. 2 tys. wysokokwalifikowanych inżynierów i robotników, wszedł kilka lat temu w kooperację z przedsiębiorstwami amerykańskimi, mając nadzieję wejść na obiecujący rynek bardzo lekkich samolotów odrzutowych (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji).

W 2004 TAM stworzył z Epic Aircraft joint-venture, którego celem było zbudowanie 4 prototypów testowych samolotów Elite - 7-10 osobowej maszyny, napędzanej 2 silnikami Wiliamsa FJ-33 - oraz na ich produkcję seryjną. O ile pierwsza część umowy została w zasadzie wykonana i samoloty przechodzą proces certyfikacyjny w Kanadzie, druga stoi pod znakiem zapytania.

TAM-Jet będzie jedną z najmniejszych konstrukcji na rynku VLJ. Dzięki zastosowaniu dwóch silników FJ-33, przy maksymalnej masie startowej zaledwie 2 720 kg, samolot będzie mógł osiągnąć maksymalną prędkość przelotową rzędu 720 km/h / Zdjęcie: TAM

TAM jest bowiem odpowiedzialny za produkcję Elite na rynek europejski, azjatycki i państw byłego ZSRS. Tymczasem wojna o Osetię Południową zamroziła współpracę gruzińskiego przedsiębiorstwa z rosyjskimi władzami lotniczymi, realizującymi proces certyfikacji tego typu samolotu.

Identyczna sytuacja dotyczy drugiego projektu, TAM-Jet, jeszcze lżejszego, 2,7-tonowego samolotu dla pilota i 3 pasażerów. Jest on realizowany przy współpracy z Maverick Jets Inc. (TAM-Jet wykazuje duże podobieństwo do konstrukcji tego producenta). Jednak w tym przypadku prawa do nazwy i konstrukcji należą do Gruzinów.

Zakłady w Tbilisi liczyły, że wkrótce po uzyskaniu certyfikatów, co miało nastąpić ok. 2009-2010, powinny rozpocząć się dostawy samolotów seryjnych, w liczbie po ok. 10 egz. rocznie. Po kilku latach ma zostać osiągnięta docelowa wielkość rocznej produkcji: ok. 65 egz. w przypadku modelu Elite i 30 egz. TAM-Jeta.

Gruzini poinformowali, że prace przy obu modelach odbywają się na razie zgodnie z wcześniej przyjętymi planami i bombardowania wojskowej części zakładów TAM, które Rosjanie przeprowadzili w dniach 9 i 10 sierpnia, nie dotknęły w żaden sposób cywilnej części fabryki. W przypadku przedłużania się problemów z rosyjskimi władzami lotniczymi, założenia programów rozwoju obu samolotów mogą stać się w dużej mierze nieaktualne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.