Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy RV-10 nad Anglią

Lotnictwo cywilne, 18 września 2008

Od kilku dni w Wielkiej Brytanii trwają próby certyfikacyjne Van's Aircraft RV-10, samolotu do samodzielnego montażu. Maszynę składał przez 34 miesiące Roger Hopkinson.

Według właścicieli, RV-10 jest porównywalny do Cirrusów SR. Różni je jednak cena. Samolot Van`s Aircraft kosztuje 98-113 tys. USD w zestawach do samodzielnego montażu. Najtańszy Cirrus SR 20, ze standardowym wyposażeniem - 215 tys. USD

Hopkinson jest nie tylko pilotem. Jest równocześnie prezesem Light Aircraft Assiociation, stowarzyszenia, które zajmuje się m.in. certyfikowaniem brytyjskich samolotów, budowanych samodzielnie przez właścicieli. Pierwszy lot próbny odbył się 10 września. Obecnie samolot jest już po malowaniu i czeka na kolejne testy. Powinien zostać dopuszczony do normalnej eksploatacji w październiku.

RV-10 nie jest samolotem zupełnie nowym. Części do jego montażu sprzedawane są od kilku lat. Przynajmniej jeden samolot tego typu został zbudowany także w Polsce.

Producent reklamuje swój samolot nie jako maszynę z czterema siedzeniami, a czteroosobową. Różnica polega na tym, że część konstrukcji tego typu zapewnia dobre warunki podróży jedynie pilotowi i jednemu pasażerowi. Pozostałymi powinny być dzieci lub osoby z dużą niedowagą i małym wzrostem. Tymczasem RV-10 zapewnia sporo miejsca wszystkim pasażerom, wystarczający jest również udźwig - przy 4 dorosłych można zabrać pełen zapas paliwa i 30-45 kg bagażu / Zdjęcie: Van`s Aircraft

Maszyna ma rozpiętość skrzydeł 10,5 m. Masa własna to 684 kg, a maksymalna startowa - 1215 kg. Pozwala to na zabranie 4 dorosłych osób, pełnego zapasu paliwa i do 45 kg bagażu. Samolot napędzany jest silnikami o mocy 210-260 KM, standardowo Lycomingami O-540 z wtryskiem, o mocy 235-260 KM. Jednostki napędowe zapewniają przy pełnym obciążeniu osiągnięcie prędkości: maksymalnej 305-322 km/h i przelotowej (przy 75% mocy silnika) - 288-305 km/h. Zasięg waha się w granicach 1200-1550 km, w zależności od zastosowanego silnika i prędkości przelotowych. Zbiornika paliwa ma pojemność 379 l.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.