Kompania HeliWhale z Kiemierowa opracowała mały szybki śmigłowiec Afalina. Jego produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2016.
Kompania Heliwejl (ang. HeliWhale) z Kiemierowa opracowała mały, dwumiejscowy szybki śmigłowiec Afalina. Jego wersję demonstracyjną pokazano miesiąc temu na wystawie HeliRussia. Teraz trwają testy prototypu. Produkcja seryjna jest planowana na 2016.
Śmigłowiec Afalina został zbudowany jako dwuwirnikowy, współosiowy, z kabiną załogi w układzie tandem. Jego prędkość maksymalna ma wynosić 250 km/h przy masie startowej nie przekraczającej 500 kg. Zasięg jest szacowany na 750 km. Napęd stanowi silnik tłokowy Rotax 914UL zasilany benzyną samochodową.
OOO HeliWhale należy do głównego akcjonariusza Kuzbass Kapitał Inwest – Jakowa Koliesnika. Nie traktuje on tego przedsięwzięcia jako komercyjnego i finansuje je z własnych środków. Głównym konstruktorem Afaliny jest Michaił Mamykin, wywodzący się z NAZ im. Czkałowa w Nowosybirsku. Struktura śmigłowca zbudowana jest przede wszystkim z kompozytów. Wszystkie komponenty, w tym przekładnia główna, z wyjątkiem awioniki, powstają w Kiemierowie.
Konstruktorzy równolegle projektują śmigłowiec Afalina Turbo. Ma on rozwijać prędkość maksymalną równą 300 km/h. Cena seryjnych śmigłowców obu wersji ma nie przekraczać równowartości 150 tys. USD (550 tys. zł).