Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek modernizacji C-5A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 18 września 2008

W ramach prowadzonego przez Lockheed Martina programu modernizacji awioniki ciężkich samolotów transportowych C-5, rozpoczęto wczoraj przebudowę pierwszego samolotu modelu A.

C-5 Galaxy jest największym amerykańskim transportowcem. Po modernizacji maszyn wersji B i C do modelu M, ich udźwig jest już niewiele mniejszy niż w An-124 (ok. 150 t). Starsze wersje nadal zabierać będą do 120 t ładunku / Zdjęcie: USAF

Do tej pory Lockheed Martin zmodernizował 44 samoloty Galaxy, wersji B i C. Zostały one wyprodukowane w latach 1985-1989 i ze względu na niewielkie zużycie płatowca - określane zaledwie na 20% resursu - uznano, że mogą zostać poddane głębokiej modernizacji. W jej ramach zdecydowano się na wymianę silników (razem z pylonami). Obecnie są napędzane jednostkami General Electric CF6-80C2, które dysponują o 22% większym ciągiem (240 kN każdy) i mniejszym zużyciem paliwa, niż stosowane do tej pory TF39, tego samego producenta. Ze względu na plany wykorzystywania tych samolotów do połowy XXI w, przedstawiciele US Air Force szacują, że zmiany przyniosą oszczędności rzędu 11 mld USD.

Drugim pakietem modernizacyjnym jest zainstalowanie nowej awioniki: unowocześnienie systemów GATM i łączności, zastosowanie nowych wyświetlaczy LCD, instalację nowego autopilota, oraz nowoczesnych systemów nawigacyjnych i zabezpieczających. W ten sposób powstał model C-5M Super Galaxy.

Obecnie rozpoczęte prace, których celem jest zmodernizowanie 67 egz. samolotów wersji A, ograniczą się tylko do wymiany awioniki. Samoloty tego modelu są o wiele starsze. Zostały wyprodukowane w latach 1968-1973. Co prawda, w latach 1981-1987 wymieniono w nich skrzydła (w oryginalnych zanotowano groźne mikropęknięcia), jednak głęboka modernizacja tak wiekowych maszyn została uznana za nieopłacalną.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.