Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Paliwo do historycznych samolotów

Lotnictwo cywilne, 08 lipca 2015

Po wielu miesiącach prób udało się odtworzyć paliwo stosowane począwszy od lat 1940. do samolotów wyposażonych w silniki tłokowe z turbodoładowaniem.

Po wielu tygodniach pracy nad odtworzeniem właściwego składu paliwa, chemikom z należącej do WARTER aviation płockiej rafinerii udało się odtworzyć paliwo stosowane począwszy od lat 1940. do samolotów wyposażonych w silniki tłokowe z turbodoładowaniem / Zdjęcie: WARTER aviation

Dzięki temu kilkaset utrzymywanych w stanie zdatnym do lotu statków powietrznych z tej epoki będzie mogło odzyskać dawną moc. Używane przez nie paliwo AVGAS 115/145 jest produkowany w należącej do WARTER aviation rafinerii OBR w Płocku.  

Podczas II wojny światowej, kiedy to w błyskawicznym tempie rozwijała się technologia lotnicza, najważniejszym celem konstruktorów było zwiększanie mocy silników, aby osiągnąć przewagę nad przeciwnikiem. Jeden z najbardziej znanych silników lotniczych tamtych czasów – Rolls Royce Merlin, z początkowej mocy 740 KM, został zmodyfikowany aż do 2640 KM. Wraz z rozwojem silników tłokowych, 100-oktanowa benzyna lotnicza okazała się niewystarczająca. Ulepszane zespoły napędowe potrzebowały paliwa o lepszych właściwościach przeciwstukowych.

Amerykanom, eksperymentującym z różnymi dodatkami, w 1944 udało się stworzyć odpowiednią benzynę lotniczą. Nadano jej roboczą nazwę 115/145, oznaczającą wartość oktanową mieszanki. Dwie liczby wskazywały na różne wartości przeciwstukowe paliwa w zależności od tego, czy mieszanka była bogata (o podwyższonej ilości paliwa) czy uboga. Dodatkowa moc wynikająca z uniknięcia niepożądanych dla silnika zjawisk pozwalała na bezpieczną i dłuższą pracę w ekstremalnych warunkach.

Nowe paliwo było wykorzystywane w silnikach o potężnej mocy z turbodoładowaniem i bardzo wysokim stopniu sprężania. Pozwoliło to na dalszy rozwój tłokowych zespołów napędowych, przede wszystkim wielorzędowych silników gwiazdowych, które moc nawet 4000 KM.

Era odrzutowców, która zaczęła się na początku lat 1950., spowodowała najpierw ograniczenie, a następnie zakończenie produkcji 115/145 na masową skalę. Z czasem paliwo zupełnie zniknęło z rynku, zastąpione niskoołowiowym AVGAS 100LL.

Dziś, WARTER aviation wraca do sprawdzonych metod, aby przywrócić właściwą moc silnikom z tamtych czasów. Dzięki prywatnym kolekcjonerom, muzeom, fundacjom, wciąż możemy podziwiać na niebie przepiękne, historyczne maszyny. Na całym świecie lata kilkaset sztuk warbirdów, dla których zdecydowano się wznowić produkcję odpowiedniego paliwa.

Po wielu tygodniach pracy nad odtworzeniem właściwego składu paliwa, chemikom z należącej do WARTER aviation płockiej rafinerii udało się uzyskać efekty przewyższające dedykowane dla tego rodzaju paliwa normy. Jak wspomina Janusz Pilarczyk – dyrektor pionu badań i analiz, osiągnięta liczba oktanowa pierwszej partii produkcyjnej przerosła oczekiwania i osiągnęła wartość 151,5. Barwione na purpurowo paliwo jest już dostępne w sprzedaży.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.