Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pięć stoczni zawalczy o P-75I

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 lipca 2015

Rząd Indii opublikował listę pięciu rodzimych stoczni, które w ramach programu Project-75I otrzymają zaproszenie do udziału w przetargu na budowę nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych.

Nowe indyjskie okręty podwodne uzupełnią w linii 6 jednostek typu Scorpène, które budowane są od 2009 przez Mazagon Dock na licencji francuskiej DCNS. Okręty otrzymają siłownię niezależną od powietrza atmosferycznego. Zostaną także przystosowane do przenoszenia i odpalania pocisków manewrujących Brahmos / Zdjęcie: Michał Jarocki

Celem rządowego programu Project-75I (P-75I) jest wprowadzenie do służby sześciu konwencjonalnych OP, wyposażonych w siłownię niezależną od powietrza atmosferycznego (AIP). Okręty zostaną kupione w ramach nowej strategii rządu Narendry Modiego, Buy and Make (Indian). Koszt ich budowy obliczono na ok. 640 mld INR (ok. 38 mld zł).

Rządowy komitet ds. bezpieczeństwa wybrał grupę rodzimych stoczni, które zostaną zaproszone do udziału w przetargu na budowę nowych OP (Indie ogłoszą przetarg na okręty podwodne, 2010-07-12). Do rywalizacji o rządowe zlecenie staną, państwowe: Mazagon Dock (P-75I nie dla MDL, 2015-03-23), Hindustan Shipyard i Cochin Shipyard, a także prywatne: Pipavav Defence and Offshore Engineering i Larsen & Toubro (Navantia z Larsen & Turbo, 2014-12-27).

Oferenci ubiegający się o rządowe zlecenie, muszą utworzyć spółki joint-venture z wybranymi partnerami z zagranicy. Władze chcą bowiem, aby nowe okręty powstały bezpośrednio w kraju, na zasadzie transferu technologii.

Wśród zagranicznych kontrahentów zainteresowanych indyjskim programem zakupowym wymienia się przede wszystkim niemiecką grupę stoczniową, ThyssenKrupp Marine Systems. Producent z Niemiec liczy, że w walce o indyjskie zlecenie pomoże wsparcie, jakiego udzieliły mu władze federalne. Niemiecka minister obrony, Ursula von der Leyen, udała się z maju do Indii ze specjalną misją lobbingową, w trakcie której starała się przekonać indyjskie władze do zakupu niemieckich OP typ 214 (Niemcy lobbują w Indiach, 2015-05-28).

Zainteresowanie indyjskim programem zakupowym wyrażają także: francuska grupa DCNS oferująca zmodyfikowane OP typu Scorpène (na zdjęciu), hiszpańska Navantia z rozwijanymi od wielu lat jednostkami proj. S-80 (Hiszpania oferuje Indiom S-80, 2013-12-01), rosyjskie CBK Techniki Morskiej Rubin z ofertą w postaci okrętów Amur 1650 (Indie zainteresowane rosyjskimi OP, 2014-08-05) i szwedzki Saab, który promuje w Indiach od kilku miesięcy nowe OP proj. A26 (Szwecja zleca budowę A26, 2015-06-30).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.