US Air Force przyznały trzem przedsiębiorstwom kontrakty na opracowanie następców samolotu E-8C J-STARS.
Dowództwo wojsk lotniczych USA przyznało fundusze na prace studialne i produkcję prototypów nowych konstrukcji, z których jedna zastąpi w służbie samolot rozpoznania, zarządzania polem walki, dowodzenia i kierowania E-8C J-STARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System). Obecnie Amerykanie mają w służbie 16 statków powietrznych tego typu, zbudowanych na bazie przestarzałych komunikacyjnych Boeingów 707-320C. Co ciekawe, poszczególni oferenci otrzymali różne kwoty.
Lockheed Martin, który dostał 11,5 mln USD (ok. 44 mln zł) proponuje odpowiednio zmodyfikowany i wyposażony odrzutowiec klasy biznes Bombardier Global (Opóźnienie Globala 7000, 2015-08-03), do którego dostarczy razem z Raytheonem wyposażenie rozpoznawcze. Northrop Grumman, oferujący Gulfstreama G550 (Pierwszy G550-AEW Singapuru, 2009-02-20), produkowanego przez spółkę zależną General Dynamics, z urządzeniami produkcji L-3, otrzymał 10 mln USD (38 mln zł). Zbliżona suma – 9,9 mln USD (37,8 mln zł) przypadła Boeingowi, promującemu rozwiązanie na bazie samolotu Boeing Business Jet 1 (pochodnej 737-700, BBJ ma 15 lat, 2011-07-18).
W 2017 zwycięzca konkursu otrzyma kontrakt na budowę 2 demonstratorów. Następnie wyprodukuje 3 samoloty przedseryjne, które uzyskają wstępną zdolność operacyjną pod koniec 2023. Od następnego roku kupowane będą samoloty seryjne, w liczbie 12. Wycofywanie z eksploatacji E-8C rozpocznie się w roku budżetowym 2019.