Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

An-26 – spotkanie po latach

Lotnictwo wojskowe, 13 września 2015

W piątek w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie otwarto wystawę Samolot An-26 – spotkanie po latach, 37 lat służby samolotu, poświęconą transportowcom tego typu służącym w polskim lotnictwie wojskowym.

Uroczystość otwarcia wystawy była okazją do spotkania po latach dla wielu ludzi, w tym członków załóg lotniczych, techników obsługi naziemnej i spadochroniarzy, którzy w czasie swej służby wojskowej byli związani z Anami-26

Ekspozycja została zorganizowana wspólnie przez 8. Bazę Lotnictwa Transportowego i Muzeum Lotnictwa Polskiego, a patronat nad nią objął gen. bryg. pil. Tomasz Drewniak, ostatni dowódca 13. Pułku Lotnictwa Transportowego. W ceremonii otwarcia, która miała miejsce w sali konferencyjnej głównego gmachu muzeum, wzięli udział dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan, dowódca 8. BLTr płk dypl. pil. Krzysztof Cur, kpt. inż. Karol Bałdyga z 8. BLTr, który był jednym z inicjatorów i organizatorów tej wystawy, a także zaproszeni lotnicy pilotujący i mechanicy obsługujący Any-26 podczas ich służby w polskim lotnictwie wojskowym.

W ramach uroczystości otwarcia wystawy zorganizowana została minikonferencja naukowa, której tematem przewodnim była służba Anów-26 w polskich barwach. Wzięli w niej udział płk dypl. pil. Krzysztof Cur, który krótko przedstawił służbę tych samolotów w polskim lotnictwie wojskowym, dr Krzysztof Mroczkowski z Muzeum Lotnictwa Polskiego, płk rez. dr inż. Andrzej Rypulak z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i Grzegorz Musidlak, który przedstawił plany użycia samolotów An-26 w razie wybuchu III wojny światowej.

W dniu otwarcia wystawy zwiedzający mieli możliwość zobaczenia wnętrza muzealnego Ana-26

Przy znajdującym się w ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego Anie-26 o nrze takt. 1508 Grupa Rekonstrukcji Historycznej Południe, w mundurach z okresu służby tych samolotów w Ludowym Wojsku Polskim, prezentowała sprzęt i uzbrojenie używane wówczas przez polskie wojska spadochronowe.

Znajdujący się obecnie w muzeum egzemplarz trafił do 13. Pułku Lotnictwa Transportowego w 1973 i służył w tej jednostce (przemianowanej potem na 13. Eskadrę Lotnictwa Transportowego i 8. Bazę Lotniczą) do 2005. W dniu otwarcia wystawy wnętrze samolotu zostało udostępnione zwiedzającym. Wśród nich było wielu żołnierzy, którzy podczas swej służby w wojsku latali tymi samolotami, obsługiwali je lub się z nich desantowali.

Ekspozycję, na którą poza wspomnianym Anem-26 składają się m.in. liczne pamiątki związane ze służbą samolotów w polskim lotnictwie wojskowym, w tym naszywki i dokumenty – również te, dotyczące egzemplarza eksponowanego w krakowskim muzeum – do 25 września 2015 będzie można oglądać w głównym gmachu muzeum. Potem, jako wystawa stała, zostanie przeniesiona do innej części placówki.

Gospodarzami uroczystości otwarcia wystawy byli dowódca 8. Bazy Lotnictwa Transportowego płk dypl. pil. Krzysztof Cur i dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan / Zdjęcia: Marcin Sigmund

W okresie od 13 września 1972, kiedy to do 13. Pułku Lotnictwa Transportowego trafiły 3 pierwsze Any-26 (nr takt.: 1308, 1309, 1310) do 16 stycznia 2009, gdy wycofano ostatni egzemplarz o nr. takt. 1403, w barwach polskiego lotnictwa wojskowego latało łącznie 12 samolotów tego typu. Przez cały okres ich eksploatacji nie wydarzyła się ani jedna katastrofa z ich udziałem.

To właśnie tej długiej, 37-letniej, wiernej, pełnionej w cieniu bojowych odrzutowców, służbie Anów-26, latających nimi załóg i obsługującego samoloty personelu służby inżynieryjno-lotniczej, poświęcona jest wystawa, którą można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Jej przygotowanie było możliwe dzięki wspólnemu wysiłkowi 8. Bazy Lotnictwa Transportowego, Muzeum Lotnictwa Polskiego oraz stowarzyszeń i fundacji wspierających to przedsięwzięcie.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.