Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

US Army ujawnia przyczyny rozbicia bsl

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, 19 września 2015

US Army ujawniła wyniki dochodzenia w prawie rozbicia bsl Raven w Colorado Springs. Okazało się, że sterujący nim żołnierze z Fort Carson złamali wiele przepisów.

Rozbity w Colorado Springs RQ-11 Raven / Zdjęcie: Patrick Fisk

12 maja po południu na ulicy Uintah w Colorado Springs w stanie Kolorado rozbił się, uderzając w drzewo, mały, 2-kilogramowy bsl. Znalazł go na swojej posesji mieszkaniec centrum miasta, Ronald Fisk. Dochodzenie w sprawie wypadku przeprowadziła żandarmeria, utajniając swe ustalenia. Teraz do 64-stronicowego raportu udało się dotrzeć dziennikarzom The Gazette na podstawie przepisów Freedom of Information Act.

Z raportu wynika, że rozbity bsl to wojskowy RQ-11 Raven, który wystartował z Fort Carson ok. 14:00. Ale zamiast wrócić do bazy, poleciał w sposób niekontrolowany na północ. Jego operatorami byli żołnierze 759th Military Police Battalion US Army z Fort Carson. Ćwiczyli oni od 8 maja m.in. obserwowanie obszarów zajętych przez islamskich rebeliantów. Feralny lot odbywał się poza autoryzowaną dla takich misji przestrzenią powietrzną – zakończył się 12 mil (ok. 20 km) od bazy. To daleko poza zasięgiem normalnego operowania Ravena, który wynosi 6 mil (ok. 10 km).

Okazało się, że operatorzy rozbitego bsl popełnili wiele nieprawidłowości. Po pierwsze, nie mieli formalnej zgody na lot. Po drugie, nie zameldowali przełożonym o utracie kontroli nad Ravenem. Zarówno oni, jak i kontrolerzy ruchu lotniczego z Fort Carson, dowiedzieli się o wypadku dopiero następnego dnia z telewizji.

Nie wiadomo, co było przyczyną zerwania łączności. Śledczy podejrzewają awarię komputera pokładowego lub rozładowanie akumulatora spowodowane niewłaściwą eksploatacją. Przy okazji zwracają uwagę, że bsl nie miał oznaczenia US Army, które pozwoliłoby na jego identyfikację i szybki zwrot właścicielowi.

Raport nakazuje zarówno wyeliminowanie popełnionych w maju błędów, jak i zmianę programu oraz regulaminów szkolenia operatorów bsl. Loty Ravenów z Fort Carson wstrzymano do czasu wyjaśnienia przyczyn majowego wypadku. Śledczy zauważyli przy tym, że takie małe bsl bardzo często ulegają rozbiciu, więc ich loty muszą odbywać się tylko nad obszarami, nad którymi nie jest to niebezpieczne.


Drukuj Góra