US Navy rozpoczęła kolejny etap prób operacyjnych samolotów wielozadaniowych F-35C. Tym razem na pokładzie lotniskowca USS Dwight D. Eisenhower.
Niska podstawa chmur i deszcz nie przeszkodziły parze samolotów F-35C LIghtning II z 23. eskadry doświadczalnej (VX 23) Salty Dogs w lądowaniu na pokładzie lotniskowca USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69). Za sterami przedseryjnego samolotu oznaczonego jako CF-03 zasiadał Cmdr (kmdr por.)Tony Brick Wilson, a CF-05 pilotował NLt (kpt.) Chris TJ Karapostoles.
W ten sposób rozpoczęto drugi etap prób operacyjnych F-35C. Ich celem jest określenie krytycznych zagadnień dotyczących wykonywanych misji i sprawdzenie, czy samoloty spełniają specyfikacje. Pozwoli to na wykrycie niedociągnięć i wprowadzenie zmian w samolotach seryjnych przez zgłoszeniem wstępnej zdolności bojowej. Poprzedni etap prób zrealizowano w listopadzie 2014 (Nocne loty F-35C, 2014-11-17).
Obecnie, przez ok. dwa tygodnie, piloci skupią na standardowych czynnościach operacyjnych, w tym startach i lądowaniach, a personel techniczny przeprowadzili symulowane prace obsługowe i sprawdzi, czy samolot i wyposażenie są przystosowane do wykonywania tego rodzaju zadań. Po ich zakończeniu, na podstawie przeprowadzonych analiz lotnicy i inżynierowie przekażą swoje uwagi producentowi i dowództwu US Navy.
Zgłoszenie wstępnej zdolności operacyjnej przez F-35C – wariant LIghtninga II przystosowany do wykonywania startów i lądowań z pokładów lotniskowców – ma nastąpić w 3. kw. 2018. Do 2025 każda grupa zaokrętowana na jednostce tego typu ma składać się z samolotów wielozadaniowych F-35C i F/A-18E/F Super Hornet (AARGM przeciwko okrętom, 2015-09-24, Super Hornet z LRASM, 2015-08-21), samolotów walki elektronicznej EA-18G Growler (100. Growler dla US Navy, 2014-05-05), samolotów kierowania i dowodzenia E-2D Hawkeye, śmigłowców wielozadaniowych MH-60R/S i zaopatrzeniowych przemiennopłatów HV-22 (Ospreye zastąpią Greyhoundy, 2015-01-14).