Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Elastyczne pokrycia drogowe FDS dla WP

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 14 października 2015

Wojsko Polskie wybrało sześć zestawów elastycznych pokryć drogowych FDS. Dostarczy je holenderskie przedsiębiorstwo Robusta Vehicle Mobility (R.V.M.).

Przykład elastycznego pokrycia drogowego FDS (Flatrack Deployment System) holenderskiego przedsiębiorstwa Robusta Vehicle Mobility (R.V.M.). Podobny zestaw, choć w kolorze khaki półmat, dostosowany do mocowania na ciężarówkach Jelcz będzie dostarczony do Wojska Polskiego

Inspektorat Wsparcia ma w ciągu kilku dni podpisać umowę na dostawy sześciu (pierwotnie czterech, ale wykorzystano w pełni opcję na kolejne dwa) elastycznych pokryć drogowych FDS (Flatrack Deployment System), które wyceniono na 5.608.062 zł (z VAT). Sprzęt do składu Dęblin, podległego 3. Regionalnej Bazie Logistycznej (mimo, że postępowanie zostało rozpoczęte przez warszawską 2. Regionalną Bazę Logistyczną) ma do 30 listopada 2015 dostarczyć przedsiębiorstwo Cenrex, polski przedstawiciel R.M.V.

Elastyczne pokrycie drogowe jest przeznaczone do wzmacniania (podnoszenia nośności) nawierzchni dróg gruntowych, doraźnie zbudowanych lub naprawionej, wzmacniania dna brodów i przeszkód wodnych (poniżej lustra wody), pokrycia lodowego na zamarzniętych przeszkodach wodnych, drogi na śniegu w warunkach zimowych, zapewnienia przejezdności przez tereny o niskiej nośności podłoża (zabagnienia, tereny podmokłe i wylane) oraz wzmacniania gruntu pod urządzenia logistyczne, w rejonach stanowisk dowodzenia.

Przedsiębiorstwo R.V.M. zostało założone w 2011, jako wydzielona część firmy Robusta. Specjalizuje się w produkcji różnego rodzaju elastycznych pokryć drogowych - od prostych, dostosowanych do lekkich pojazdów terenowych, przez lekkiej i ciężkie, aż po pokrycia na lądowiska śmigłowców / Zdjęcia: R.V.M.

Powinno się samoczynnie, mechanicznie rozkładać (rozwijać) i składać (zwijać) na odcinku drogi lub w terenie. W trakcie tej czynności nie powinno być obsługiwane przez więcej, niż 3-4 żołnierzy. Wojsko zapisało w wymaganiach, aby jeden komplet pozwolił uzyskać elastyczne pokrycie o szerokości 4,5 m i długości nie mniejszej, niż 50 m wzmocnionego odcinka drogi. Ma przenosić obciążenia pojazdów MLC 70, w tym gąsienicowych, wyposażonych w taśmy gąsienicowe z ostrogami. Wzmocnienie 50-metrowego odcinka ma nastąpić w czasie krótszym od 10 minut. Pokrycie ma mieć możliwość dzielenia na mniejsze odcinki, a także mieć możliwość przewijania z jednej ramy na drugą, wykorzystując własny napęd hydrauliczny (w sytuacji awaryjnej – ręcznie).

Konkurencyjne do zwycięskiego holenderskiego rozwiązania, brytyjskie elastyczne pokrycie drogowe Faun Trackway MGMS (Medium Ground Mobility System) prezentowane w czerwcu 2013 w 1. Brzeskim Pułku Saperów zamocowane - po drobnych przeróbkach - na ramie podwozia Stara 266 / Zdjęcie: MON

Dostarczone do Wojska Polskiego zestawy R.M.V. FDS mają składać się z: platformy hakowej typu Flattrack STANAG 2413 o ładowności minimum 15 t w kolorze RAL 6006 (przystosowanej do przewozu, załadunku i rozładunku na samochodzie z urządzeniem samozaładowczym Multilift Mk IV oraz przyczepie transportowej dużej ładowności; platforma powinna umożliwić rozkładanie i podejmowanie pokrycia na zwijak ramy nośnej), samego pokrycia drogowego ze zmechanizowanym systemem rozkładania i podejmowania (czyli ramy nośnej, zwijaka, urządzenia wynośnego i instalacji hydraulicznej kompatybilnej z używanymi w Wojsku Polskim samochodami Jelcz P862D.43 i Jelcz P882D.43) i wyposażenia umożliwiającego kotwienie pokrycia do podłoża (szekle, kołki, łańcuchy, młoty, zaciski).

W prowadzonym od 15 lipca postępowaniu złożono dwie oferty, kryterium oceny stanowiło w 90% cena (dostawy podstawowej i opcji), a w 10% termin realizacji. Wybór najkorzystniejszej oferty został dokonany 18 września 2015. Cenrex otrzymał 90 punktów za cenę i 10 za termin dostaw. Konkurencyjna oferta została przedstawiona przez przedsiębiorstwo Megmar Logistics & Consulting z Kutna. Za brytyjski system dostarczony przez Faun Trackway dostawca zażyczył sobie prawie trzy razy więcej, aż 14.428.202,58 zł (z VAT), co dało w ocenie 34,98 punktów za cenę i 8,89 za termin dostawy. Oferent ten odwołał się od wyniku postępowania do KIO. Dzisiaj to odwołanie zostało odrzucone, co otwiera drogę do podpisania w ciągu kilku dni umowy z Inspektoratem Wsparcia.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.