Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

18 844 Polaków w Iraku przez 5 lat

Strategia i polityka, 09 października 2008

Kończy się pięcioletni okres polskiego zaangażowania militarnego w Iraku. W ramach podsumowania operacji, Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, przygotowało zestawienie zadań, które realizowano na rzecz misji w dziedzinach transportu, dostaw i przerzutu.

Od początku V zmiany PKW Irak, rozpoczęła się ewakuacja nadwyżek wyposażenia i zbędnych zapasów, w związku ze zmianą charakteru misji i zmniejszeniem liczebności kontyngentu. Sprzęt był przerzucany do Kuwejtu drogą lądową przy pomocy cywilnych przedsiębiorstw, ochranianych przez jednostki polskie, siły koalicyjne lub uzbrojonych kontraktorów. Oczekiwał tam na transport do Polski drogą morską. Rejsy 1-2 statków z reguły organizowano raz na pół roku. Na zdjęciu konwój z polskimi pojazdami, sformowany w bazie Echo na początku 2006 / Zdjęcie: Janusz Walczak

W analizie uwzględniono przerzut żołnierzy i sprzętu w ramach przygotowań do misji, przewóz do kraju zbędnego wyposażenia, rotację poszczególnych zmian i personelu dodatkowego, a także loty doraźne. W zestawieniu nie poruszono natomiast przedsięwzięć, związanych z powrotem polskich żołnierzy i ewakuacją sprzętu po zakończeniu misji.

W ramach mostu morskiego wykonano 16 rejsów na trasie Szczecin-Kuwejt lub Kuwejt-Szczecin, przewożąc 22 osoby, 1464 pojazdy, 1130 kontenerów oraz 16 śmigłowców.

Mostem lotniczym, z wykorzystaniem samolotów transportu strategicznego USAF (głównie C-17 Globemaster i C-5 Galaxy) lub czarterowanych przez dowództwo CENTCOM w Tampie, w którego obszarze odpowiedzialności znajduje się operacja koalicyjna w Iraku, wykonano 86 połączeń, przede wszystkim z lotniska 3. Bazy Lotniczej z Wrocławia. Tą drogą przerzucono 911 osób i 2367 ton towarów.

Najwięcej żołnierzy, aż 16 901, transportowano na pokładach samolotów pasażerskich, wynajętych przez Amerykanów. W ten sposób wymieniano większość personelu 10 zmian PKW Irak (bez powrotu części X zmiany do kraju, ale z uwzględnieniem tak zwanego zgrupowania nr 2 w Bagdadzie, w ramach misji szkoleniowej NATO w Iraku).

Doraźne loty wykonywano przy pomocy własnych środków, samolotów CASA-295M z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Wykonały one 106 lotów, przewożąc 1032 osoby oraz 161 ton ładunku. Koszty transportu doraźnego, na podstawie porozumienia AXA, refundowała strona amerykańska.

W związku z polską misją wojskową w Iraku, przerzucono więc łącznie 18 944 osoby i 2528 ton ładunków.

Koszty całkowite operacji, jakie oficjalnie podaje polski rząd, wyniosły 961 790 900 zł. Nie jest to jednak kwota pełna. Nie uwzględnia np. kosztów odtworzenia zdolności bojowej sprzętu, który powróci z misji, udziału w operacji Iracka Wolność okrętu wsparcia logistycznego ORP Kontradmirał Xawery Czernicki (20,4 mln zł) czy też kosztów pracy zespołów 10 Brygady Logistycznej z Opola, zajmujących się obsługą, głównie logistyczną i finansową, PKW Irak, a które wstępnie można oszacować na około 52 mln zł.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.