Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

18 844 Polaków w Iraku przez 5 lat

Strategia i polityka, 09 października 2008

Kończy się pięcioletni okres polskiego zaangażowania militarnego w Iraku. W ramach podsumowania operacji, Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, przygotowało zestawienie zadań, które realizowano na rzecz misji w dziedzinach transportu, dostaw i przerzutu.

Od początku V zmiany PKW Irak, rozpoczęła się ewakuacja nadwyżek wyposażenia i zbędnych zapasów, w związku ze zmianą charakteru misji i zmniejszeniem liczebności kontyngentu. Sprzęt był przerzucany do Kuwejtu drogą lądową przy pomocy cywilnych przedsiębiorstw, ochranianych przez jednostki polskie, siły koalicyjne lub uzbrojonych kontraktorów. Oczekiwał tam na transport do Polski drogą morską. Rejsy 1-2 statków z reguły organizowano raz na pół roku. Na zdjęciu konwój z polskimi pojazdami, sformowany w bazie Echo na początku 2006 / Zdjęcie: Janusz Walczak

W analizie uwzględniono przerzut żołnierzy i sprzętu w ramach przygotowań do misji, przewóz do kraju zbędnego wyposażenia, rotację poszczególnych zmian i personelu dodatkowego, a także loty doraźne. W zestawieniu nie poruszono natomiast przedsięwzięć, związanych z powrotem polskich żołnierzy i ewakuacją sprzętu po zakończeniu misji.

W ramach mostu morskiego wykonano 16 rejsów na trasie Szczecin-Kuwejt lub Kuwejt-Szczecin, przewożąc 22 osoby, 1464 pojazdy, 1130 kontenerów oraz 16 śmigłowców.

Mostem lotniczym, z wykorzystaniem samolotów transportu strategicznego USAF (głównie C-17 Globemaster i C-5 Galaxy) lub czarterowanych przez dowództwo CENTCOM w Tampie, w którego obszarze odpowiedzialności znajduje się operacja koalicyjna w Iraku, wykonano 86 połączeń, przede wszystkim z lotniska 3. Bazy Lotniczej z Wrocławia. Tą drogą przerzucono 911 osób i 2367 ton towarów.

Najwięcej żołnierzy, aż 16 901, transportowano na pokładach samolotów pasażerskich, wynajętych przez Amerykanów. W ten sposób wymieniano większość personelu 10 zmian PKW Irak (bez powrotu części X zmiany do kraju, ale z uwzględnieniem tak zwanego zgrupowania nr 2 w Bagdadzie, w ramach misji szkoleniowej NATO w Iraku).

Doraźne loty wykonywano przy pomocy własnych środków, samolotów CASA-295M z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Wykonały one 106 lotów, przewożąc 1032 osoby oraz 161 ton ładunku. Koszty transportu doraźnego, na podstawie porozumienia AXA, refundowała strona amerykańska.

W związku z polską misją wojskową w Iraku, przerzucono więc łącznie 18 944 osoby i 2528 ton ładunków.

Koszty całkowite operacji, jakie oficjalnie podaje polski rząd, wyniosły 961 790 900 zł. Nie jest to jednak kwota pełna. Nie uwzględnia np. kosztów odtworzenia zdolności bojowej sprzętu, który powróci z misji, udziału w operacji Iracka Wolność okrętu wsparcia logistycznego ORP Kontradmirał Xawery Czernicki (20,4 mln zł) czy też kosztów pracy zespołów 10 Brygady Logistycznej z Opola, zajmujących się obsługą, głównie logistyczną i finansową, PKW Irak, a które wstępnie można oszacować na około 52 mln zł.


Drukuj Góra