Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Otwarcie laboratorium Polonia Aero

Lotnictwo cywilne, 03 listopada 2015

Dziś w podwarszawskiej Zielonce otwarto Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych konsorcjum Polonia Aero.

Działalność laboratorium Polonia Aero zainaugurowało uroczyste przecięcie wstęgi przez zaproszonych VIP-ów

Na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4, mieszczących się w Zielonce pod Warszawą, otwarto dziś jedno z największych i najnowocześniejszych w świecie laboratoriów silnikowych, przeznaczone do badań turbin niskiego ciśnienia. Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych jest inwestycją, konsorcjum naukowo-przemysłowego Polonia Aero, w skład którego wchodzą: Avio Aero, WZL-4, Wojskowa Akademia Techniczna i Politechnika Warszawska (Rozpoczęto budowę laboratorium Polonia Aero, 2013-10-03).

Całkowity koszt inwestycji wynosi 230 mln zł. Z kwoty tej 160,4 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, a 28,4 mln zł – z budżetu państwa. Inwestycja zajmuje obszar 3,5 ha, wniesiony aportem do spółki przez WZL-4.

To ogromny krok, jeśli chodzi o polską gospodarkę, o współpracę nauki z przemysłem. To przykład dobrze wydanych pieniędzy przydzielonych w ramach polityki regionalnej UE. Gospodarka europejska musi stać się bardziej innowacyjna, musi się zmodernizować, musi być oparta na przemyśle, nauce i usługach. Nie można ich oddzielać – powiedziała Elżbieta Bieńkowska, Europejski Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług.

Sprężarki wytwarzające powietrze, niezbędne do prób. Maksymalny wydatek strumienia wynosi 80 kg/s

Ten projekt to wielka szansa dla przemysłu lotniczego i wzorcowy przykład współpracy między prywatnymi firmami i uczelniami. Laboratorium będzie otwarte dla ośrodków badawczych i partnerów przemysłowych z całego świata. […] Studenci uczelni technicznych będą mogli zdobywać doświadczenie w jednym z najbardziej innowacyjnych ośrodków badawczo-rozwojowych na świecie i nabyć w ten sposób praktyczną wiedzę z dziedziny działalności badawczej. Tego typu otwarta formuła jest niespotykanym rozwiązaniem w podobnych jednostkach naukowych – dodał Giacomo Vessia, prezes zarządu Polonia Aero.

Laboratorium [w Zielonce] jest najważniejsze, ale przy okazji powstały jeszcze laboratoria w Politechnice Warszawskiej i WAT, ta sieć tworzy całość – podkreślił prof. dr hab. inż. Mariusz Figurski, prorektor WAT ds. rozwoju. Ziścił się model, o którym dyskutujemy. Mamy konsorcjum naukowo-przemysłowe, do którego należą dwa podmioty gospodarcze i dwa naukowe – dodała Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Sterownia służy także do nadzorowania przebiegu badań. Znajdujące się tu komputery rejestrują parametry pracy turbiny. Obraz z kamer obserwujących przebieg próby wyświetlany jest na monitorach / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Próby wykonywane w laboratorium Polonia Aero będą miały na celu ograniczenie zużycia paliwa przez silniki lotnicze, przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu spalin i hałasu emitowanego do środowiska. Badania będą prowadzone metodą tzw. zimnego przepływu. Polega ona na sprężeniu i podgrzaniu do maks. 375°C strumienia powietrza zasysanego przez silnik, który następnie trafia na łopatki turbiny niskiego ciśnienia, przy maksymalnym wydatku wynoszącym 80 kg/s.

W laboratorium można prowadzić próby turbin o maksymalnej masie 5000 kg i średnicy 1,9 m. Jako pierwsza badania w podwarszawskim laboratorium przejdzie turbina niskiego ciśnienia silnika GEnx, służącego do napędu samolotów komunikacyjnych Boeing 747-8 i 787 Dreamliner (Qantas zamawiają Dreamlinery , 2015-08-20). W 2016 rozpoczną się testy turbiny niskiego ciśnienia silnika GE9X, który będzie napędzał Boeingi 777X (Projekt wstępny Boeinga 777-9, 2015-08-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.