Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Więcej niż sojusz

Lotnictwo cywilne, 14 października 2008

Dwie duże linie lotnicze Indii, renomowana Kingfisher Airlines i Jet Airways, zdecydowały o uzgodnieniu siatki połączeń. Nie jest to jednak typowy sojusz lotniczy. Oba podmioty nie wykluczają w przyszłości połączenia się w jedno przedsiębiorstwo.

Boeing 777-35RER, w stosowanym od ponad roku nowym malowaniu Jet Airways. Wczorajsze porozumienie z Kingfisherem tworzy na subkontynencie indyjskim zupełnie nową jakość na miejscowym rynku, łącząc wypracowaną przez kilkanaście lat silną pozycję Jeta na rynku wewnętrznym i doskonałe notowania Kingfishera w połączeniach międzynarodowych / Zdjęcie: Timothy Dauber

Kingfisher, spółka założona zaledwie w 2005, należy do grona kilku przewoźników na świecie, uznawanych za świadczących najlepsze usługi (zobacz: Lufthansa najlepsza w Europie). Dysponuje obecnie flotą 85 samolotów ATR i Airbus, o średnim wieku jedynie 1,7 roku.

Z kolei Jet Airways, posiadający 84 samoloty, głównie Boeingi, wzmocnione mniejszymi ilościami ATR-ów i Airbusów, ma prawie 30-procentowy udział w krajowym rynku przewozów lotniczych.

Obie linie do tej pory konkurowały ze sobą, również w segmencie tanich linii lotniczych (oba przedsiębiorstwa posiadają podległe sobie spółki tego typu).

Ostatecznie jednak władze Kingfishera i Jeta doszły do porozumienia, decydując się zawrzeć przymierze. Jest ono wymierzone przeciwko pozostałym konkurentom, ale wynika również z wysokich kosztów paliwa. Pozwoli znacznie ograniczyć koszty i przetrwać kryzys branży (zobacz: Indyjskie linie chcą miliarda dolarów. Jest on szczególnie intensywny w Indiach, które po kilku latach boomu w sektorze lotniczym - nieporównywalnego do okresu hossy na rynkach europejskich czy północnoamerykańskim - musi borykać się z kilkuprocentowym spadkiem ruchu lotniczego, w sytuacji realizowania ogromnych zamówień na nowe samoloty i rozrostu kadr.

Z tego drugiego powodu porozumienie wykracza daleko poza klasyczne w takich sytuacjach rozwiązania: ustalenia wspólnej siatki połączeń, cen przewozów i - często - stworzenia jednej sieci dystrybucji biletów.

Na mocy umowy, oba przedsiębiorstwa będą występowały jako jeden podmiot, w czasie negocjacji o zakupach paliwa. Powstanie również jeden system szkolenia pilotów i obsługi naziemnej. Wreszcie, władze obu przedsiębiorstw powołały do życia wspólny komitet, którego zadaniem jest wskazywanie możliwości dalszego rozwoju współpracy.

Zawarte wczoraj porozumienie musi jeszcze uzyskać ostateczną aprobatę indyjskich władz antymonopolowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.