Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Honda Jet z certyfikatem FAA

Lotnictwo cywilne, 10 grudnia 2015

Po 12 latach wysiłków bardzo lekki odrzutowiec HA-420 Honda Jet uzyskał Certyfikat Typu FAA.

Uzyskanie Certyfikatu Typu FAA pozwala na rozpoczęcie dostaw bardzo lekkich odrzutowców HA-420 Honda Jet / Zdjęcie: Honda Aircraft

13 grudnia 2003 w powietrze wzbił się pierwszy prototyp bardzo lekkiego odrzutowca HA-420 Honda Jet. Zapewne nikt wówczas nie przypuszczał, że proces jego certyfikacji zajmie niemal 12 lat (Opóźnienie certyfikacji HA-420 Honda Jet, 2013-05-08). Prezes Michimasa Fujino odebrał z rąk przedstawicieli Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) upragniony Certyfikat Typu dopiero wczoraj, w zakładach Honda Aircraft w Greensboro, w Karolinie Pn.

HA-420 może przewozić 7 osób (1-2 pilotów i 5-6 pasażerów). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe HF-120, o ciągu 9,12 kN każdy, zabudowane nad skrzydłami (Certyfikat dla napędu HondaJet, 2013-12-14). Długość samolotu wynosi 12,99 m, rozpiętość 12,12 m, a wysokość – 4,54m. Maksymalny pułap operacyjny to 13 106 m. Zasięg maksymalny wynosi 2185 km, z 4 osobami na pokładzie.

Kadłub Hondy Jet ma konstrukcję przekładkową, wykonaną z kompozytów. Długotrwałe analizy projektu i próby w tunelu aerodynamicznym pozwoliły na uzyskanie tzw. naturalnego opływu laminarnego skrzydeł i nosowej części kadłuba w trakcie lotu z dużą prędkością, co zwiększyło doskonałość samolotu. Odrzutowiec wyposażony jest w awionikę glass cockpit Garmin G3000.

W trakcie prób 5 przedseryjnych HA-420 wylatało ponad 3000 godzin, operując z ponad 70 portów i lotnisk na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki. W ich trakcie samolot rozwinął prędkość ok. 787 km/h, przekraczając założenia konstruktorów. Prędkość obliczeniowa Hondy Jet to778 km/h, czyli 420 w. Stąd też wzięło się oznaczenie samolotu, HA-420.

Uzyskanie certyfikatu FAA otwiera drogę do sprzedaży Hondy Jet na całym świecie. Obecnie na linii montażowej w zakładach w Greensboro znajduje się 25 samolotów. Według prezesa Fujino tempo produkcji będzie szybko rosło. Niebawem rozpocznie się też szkolenie pierwszych pilotów HA-420. Cena jednostkowa samolotu to ok. 4,5 mln USD (17,8 mln zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.