Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KC-390 w konkursie FWSAR

Lotnictwo wojskowe, 29 grudnia 2015

Embraer oferuje Kanadzie odrzutowiec KC-390 jako nowy samolot poszukiwawczo-ratowniczy.

Wizualizacja KC-390 jako nowego kanadyjskiego samolotu poszukiwawczo-ratowniczego / Rysunek: Embraer

Jak wiadomo, Kanada zamierza w ramach programu Fixed Wing Search and Rescue Replacement (FWSAR, Przygotowania do przetargu na FWSAR, 2013-06-05), zakupić nowe samoloty poszukiwawczo-ratownicze. Obecnie misje takie wykonywane są przez 6 przestarzałych CC-115 Buffalo (wojskowa wersja samolotu wielozadaniowego de Havilland Canada DHC-5 Buffalo) i 13 CC-130 Hercules. Pierwsze z nich operują w górach na zachodzie kraju, a drugie – na wschodnim wybrzeżu.

Rząd w Ottawie oczekuje odpowiedzi na rozesłane w marcu br. zapytanie ofertowe do 11 stycznia 2016. Wśród potencjalnych kandydatów wymieniano dotychczas dwa samoloty: Airbus C295 (C295W odwiedza Antarktykę, 2015-12-01) i Alenia Aermacchi C-27J Spartan (Kolejne C-27J dla Peru, 2015-10-30, Winglety dla Spartana, 2015-07-30). W konkursie prawdopodobnie weźmie też udział C-130J, jednak Lockheed Martin nie udzielił w tej kwestii żadnych informacji, zasłaniając się tajemnicą handlową (2500 prac Herculesa, 2015-12-14).

Niedawno do grona oferentów dołączył też brazylijski Embraer, proponujący Kanadyjczykom swój najnowszy produkt – transportowiec KC-390. Jest to jedyny odrzutowiec w stawce. Inne, w/w konstrukcje są samolotami turbośmigłowymi.

Według Brazylijczyków użycie napędu odrzutowego jest jego olbrzymią zaletą, ponieważ zapewnia rozwinięcie dużej prędkości przelotowej, co pozwala na szybsze dotarcie do miejsca katastrofy, daleki zasięg i dużą długotrwałość lotu. KC-390 od początku był projektowany był m. in. jako samolot poszukiwawczo-ratowniczy. Oprócz tego może pomieścić dużą ilość ładunku, a także wielu ratowników i poszkodowanych. Ostatnią z jego przewag jest zdolność podawania paliwa wiropłatom podczas lotu.

Kanadyjczycy nie określili ostatecznie ile samolotów zamierzają nabyć w ramach programu FWSAR. Wcześniej wspominano, że ma ich być 17. Według tygodnika Flight Ottawa zaakceptuje nawet ofertę floty złożonej z dwóch typów.

Wybór zwycięzcy konkursu FWSAR i podpisanie kontraktu mają zostać dokonane w przyszłym roku. Ostatnie z zakupionych samolotów mają trafić do Kanady w 2023. Może to okazać się przeszkodą dla Embraera, który planuje uzyskanie Certyfikatu Typu dla KC-390 w 2017 i rozpoczęcie dostaw rok później (Opóźnienie KC-390, 2015-07-31). Jednak przedstawiciele brazylijskiego przedsiębiorstwa twierdzą, że dostosowanie się do wymogów Ottawy nie jest dla nich problemem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.