Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Finowie odebrali Super Pumy

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 stycznia 2016

Straż Graniczna Finlandii odebrała dwa nowe śmigłowce AS332 L1e Super Puma.

Jeden z nowych AS332 L1e przeznaczonych dla fińskich pograniczników. Wiropłaty będą nosiły znaki rejestracyjne OH-HVP i OH-HVQ / Zdjęcie: Straż Graniczna Finlandii

W zakładach Airbus Helicopters we francuskim Marignane przedstawiciele Rajavartiolaitos (Straży Granicznej Finlandii) odebrali parę śmigłowców AS332 L1e Super Puma. Ceremonia miała miejsce 21 grudnia. Rząd w Helsinkach zamówił wiropłaty w grudniu 2012. Ich zakup został częściowo sfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Granic Zewnętrznych (Super Pumy dla Finlandii, 2012-12-21).

Fińskie AS332 L1e są wyposażone w awionikę glass cockpit, czteroosiowego pilota automatycznego i sprzęgnięty z nim automatyczny układ sterowania lotem, zapożyczony ze śmigłowca H225. Wiropłaty są przystosowane do operowania w dzień i w nocy, dzięki zabudowaniu głowicy optoelektronicznej i reflektora poszukiwawczego. Mają też pływaki awaryjne i wciągarkę. Instalacja odladzania łopat umożliwia im wykonywanie lotów w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Obecnie obydwa śmigłowce pozostają w Marignane, gdzie są używane do szkolenia załóg lotniczych Rajavartiolaitos. Pierwszy z nich trafi do kraju pod koniec lutego, a drugi – miesiąc później. Nowe wiropłaty będą stacjonowały w bazie w Helsinkach, gdzie zastąpią używane obecnie Belle 412. AS332 L1e rozpoczną służbę w czerwcu br. Śmigłowce będą używane do zadań ratowniczych, patrolowania granic i transportu medycznego.

Rajavartiolaitos eksploatuje też trzy inne śmigłowce Airbus Helicopters – AS332 L1, dostarczone w latach 1988-1991, które są przydzielone do bazy w Turku, na południowo-wschodnim wybrzeżu Finlandii. Pierwszy z nich znajduje się aktualnie we Francji, gdzie wykonywane są prace mające na celu unowocześnienie go do standardu L1e. Pozostałe AS332 L1 zostaną zmodernizowane w ciągu 3 lat.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.