Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy Viking Hagglundsa

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 20 października 2008

Szwedzki BAE System Hagglunds poinformował, że zakład pracuje obecnie nad prototypem pojazdu opancerzonego Viking Mk2, który będzie konkurował z singapurskim Bronco w przyszłorocznym, brytyjskim przetargu na zastąpienie starzejących się BV206.

Pojazdy rodziny BV206 miały być pierwotnie wykorzystywane na terenach dalekiej północy. Obecnie sprawdzają się jednak doskonale, także w odmiennym klimacie Afganistanu. Wikingi (na zdjęciu) mają tylko jedną słabość - zapewniają stosunkowo małą ochronę przeciwko wybuchom min. Brytyjczycy uznali jednak, że rekompensują do doskonałe charakterystyki trakcyjne / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Brytyjskie wojska lądowe zamierzają wymienić najstarsze modele swoich wszędołazów Hagglunds BV206, nowymi, opancerzonymi pojazdami tej klasy. Będzie ich od 47 do nawet 212 egz. Przetarg na ich zakup powinien odbyć się do końca 2009.

W grę wchodzą obecnie dwie konstrukcje: BvS10 Viking BAE Systems Hagglunds oraz Bronco stworzony i oferowany przez Singapore Technologies Kinetics. Mimo zewnętrznych podobieństw, oba pojazdy różnią się istotnie między sobą. Pojazd azjatycki jest przede wszystkim większy. Jego masa to 16 t. Może zabrać ładunek 5 t. Viking natomiast ma masę 8,5 t.

Mimo zewnętrznego podobieństwa, Bronco jest zupełnie inną konstrukcją. Jej główna zaletą jest większa masa i wymiary, pozwalające na lepszą ochronę załogi i zwiększenie przewożonego ładunku / Zdjęcie: Singapore Technologies Kinetics

Przedstawiciele BAE Systems obawiają się, że młodsza technologicznie konstrukcja z Singapuru, zostanie wybrana przez komisję przetargową. Dlatego opracowują kolejną wersję swojego pojazdu, oznaczoną roboczo jako Viking Mk2.

W porównaniu do wozu wyjściowego, nowy model ma zapewniać załodze i desantowi wyższy poziom ochrony balistycznej (natowski poziom 2) oraz większą ładowność. Przedstawiciele producenta odmówili ujawnienia szczegółów. Wiadomo jedynie, że planują zbudować prototyp w pierwszych miesiącach przyszłego roku, zaś pierwszy wóz seryjny ma być dostępny latem 2009, przed zakończeniem przetargu na następców BV206.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.