20 października w zakładach BAE Systems odbył się oblot pierwszego Eurofightera dla saudyjskich wojsk lotniczych. Przekazanie go odbiorcy powinno odbyć się w przyszłym roku.
Samolot - już w barwach saudyjskich - wzbił się w powietrze do pierwszego lotu z lotniska fabrycznego w Warton. Maszyna miała podwieszony dodatkowy zbiornik paliwa o pojemności 1000 l i dwa kpr AIM-9.
Pierwszy lot jest ważnym etapem realizacji kontraktu, o wartości 4,43 mld GBP, podpisanego przez BAE Systems 28 sierpnia 2007 (zobacz: Eurofightery dla Arabii Saudyjskiej potwierdzone). Rijad otrzyma 72 samoloty tego typu, z których 48 ma zostać zmontowanych w zakładach na terenie bazy lotniczej King Abdulaziz. Ich budowę zainicjowano w marcu (zobacz: Więcej saudyjskich Eurofighterów?), w ramach podnoszenia potencjału miejscowego przemysłu obronnego.
Obecnie w zakładach w Warton, w różnych etapach montażu końcowego, znajduje się kolejne 7 samolotów, przeznaczonych dla Arabii Saudyjskiej. Są to maszyny przeznaczone pierwotnie dla RAF. Londyn dał jednak pierwszeństwo transakcji eksportowej. Powinny one trafić do odbiorcy w czerwcu 2009.
Dostawy mogą jednak ulec opóźnieniu. Powodem jest brak zgody na reeksport amerykańskiego wyposażenia, wykorzystanego przy budowie Eurofighterów. Waszyngton warunkuje jej wydanie, zakończeniem dochodzenia w sprawie domniemanej korupcji, związanej z podpisaniem kontraktu.