Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Odszedł Bogumił Bereś

Lotnictwo cywilne, 08 lutego 2016

2 lutego 2016, w wieku 72 lat zmarł mgr inż. Bogumił Bereś, wybitny konstruktor szybowców, pilot samolotowy i szybowcowy. Twórca najlepszych polskich szybowców wyczynowych Diana i Diana-2.

Bogumił Bereś urodził się w 1944 w Pabianicach. Ukończył wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa na Politechnice Warszawskiej. Po ukończeniu studiów rozpoczął prace w PZL Mielec, gdzie dołączył do zespołu konstrukcyjnego samolotu PZL M-15 Belphegor.

W 1979 przeniósł się do Bielska Białej i podjął pracę w Przedsiębiorstwie Doświadczalno-Produkcyjnym Szybownictwa PZL-Bielsko na stanowisku głównego konstruktora. Zajmował się modyfikacjami szybowca SZD-48-3 Jantar Std, odpowiadał za przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-50-3 Puchacz, projektował i przygotował i wdrożył do produkcji seryjnej szybowiec SZD-51 Junior, zaprojektował i zbudował również prototypy szybowców SZD-52-1 Jantar-15 i SZD-52-2, -3 i -4 Krokus. Zaprojektował, według własnego patentu urządzenie do automatycznego sterowania klapą oraz prowadził budowę i badania szybowca SZD-48-4 Jantar ze skrzydłem, w którym zastosowano profil NN-17. Skonstruował i zbudował prototyp wyczynowego szybowca SZD-56 Diana.

W 1995 założył Biuro Projektowe B Bogumił Bereś, w którym  zajmował się konstruowaniem łopat kompozytowych do elektrowni wiatrowych oraz ram z kompozytu węglowego do rowerów górskich i kompozytowych wózków do transportu kołowego szybowców.

Po upadku PDPSz PZL-Bielsko wykupił prawa do szybowca SZD-56 Diana. Umożliwiło to uruchomienie produkcji tego szybowca pod oznaczeniem SZD-56-1 Diana 1. Kolejnym krokiem było opracowanie i uruchomienie produkcji SZD-56-2 Diana-2, będącego rozwojową wersją szybowca Diana 1. Szybowce Diana należą do najlepszych w świecie szybowców wysoko wyczynowych. Własności tych szybowców, uzyskane dzięki oryginalnej koncepcji oraz wyrafinowanej technologii i konstrukcji, umożliwiły ustanowienie na nich rekordów krajowych, rekordów świata oraz wygranie licznych zawodów, w tym zawodów rangi mistrzostw świata.

W 2009, w dowód uznania wkładu w sukcesy polskich szybowników, Aeroklub Polski przyznał mu Medal Tańskiego.

21 grudnia 2015, jego Diana i Diana-2 otrzymały certyfikat EASA (Diana-2 certyfikat ograniczony). Zmarł niespodziewanie 2 lutego br. Jego przedsiębiorstwo właśnie przeprowadzało się do nowych pomieszczeń...


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.