Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35: drogo, głośno, ciasno

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 października 2008

Nowy amerykański myśliwiec wielozadaniowy budzi coraz więcej kontrowersji. Jest wielokrotnie droższy niż planowano, znacznie głośniejszy niż F-16, a jego kabina jest za ciasna dla holenderskich pilotów.

Amerykański samolot wielozadaniowy nowej generacji F-35, efekt programu JSF (Joint Strike Fighter), budzi coraz więcej kontrowersji. Jego cena wielokrotnie przekroczyła planowaną wielkość (z pakietem logistycznym - ok. 200 mln USD!), co może spowodować problemy USAF z odtworzeniem potencjału bojowego (Samounicestwienie USAF?) i budzi wątpliwości zagranicznych partnerów programu co do sensu zakupu planowanej liczby samolotów. Samolot przenosi niewiele typowego uzbrojenia, a ograniczenia eksportu kluczowych technologii powodują, że jego możliwości bojowe są bardzo ograniczone. Nawet Izrael rozważa rezygnację z amerykańskiej, niezwykle drogiej oferty (Izrael chce 75 egz. F-35), preferując większy (i droższy) F-22.

Analizy australijskich wojsk lotniczych pokazały, że F-35 nie ma szans w walce z rosyjskimi Su-30 i pochodnymi. Potwierdziły to wirtualne ćwiczenia USAF Pacific Vision 2008 z sierpnia 2008, których wyniki wyciekły do mediów. To przede wszystkim efekt różnicy zasięgu i ilości zabieranego uzbrojenia (wynik preferowania własności stealth). Sytuacja jest na tyle krytyczna, że z pomocą Lockheed Martinowi - głównemu kontraktorowi programowi JSF, ruszył Pentagon. Realizuje on obecnie specjalną akcję medialną. By wesprzeć F-35 Amerykanie dezawuują nawet możliwości konkurencyjnego F/A-18E/F (zamówionego i kupowanego przez US Navy), którym znacznie bardziej interesują się potencjalni nabywcy zagraniczni.

W USA pojawił się właśnie kolejny problem - F-35 są znacznie głośniejsze niż poprzednicy: F-15 i F-16. Hałas wytwarzany przez silnik F-35 jest średnio dwa razy większy (83 dB) niż dźwięk dwóch silników F-15. Przy starcie osiąga on poziom 90 dB. Przy lądowaniu F-35 jest aż cztery razy głośniejszy niż F-15. Takie wyniki uzyskano podczas testów w bazie USAF Eglin.

Już dziś pojawiają się protesty mieszkańców okolic amerykańskich baz lotniczych, którzy przywykli do hałasu F-15 i F-16, ale zauważają, że testowane F-35 są znacznie głośniejsze. Grożą oni protestami i pozwami, które mogą kosztować USAF trudne do przewidzenia odszkodowania.

Jakby mało było kłopotów, niespodziewane pretensje zgłaszają Holendrzy. Holenderscy piloci okazują się statystycznie wyżsi niż lotnicy z pozostałych dziewięciu krajów uczestniczących w programie JSF. Średni wzrost Holendra wynosi 1,84 m, a na przykład Amerykanin jest niższy przeciętnie o 5 cm. To powoduje, że holenderski wariant F-35 będzie musiał mieć specjalnie przebudowaną kabinę. Nie wiadomo na razie, jakie będą związane z tym koszty.

Co ciekawe, Holendrzy mają podobne problemy z już eksploatowanymi F-16. Wielu wyszkolonych w ramach bardzo drogich kontraktów pilotów nie może nimi latać, bo nie mieści się w ich kabinach. Holandia nie chce, by ten problem powtórzył się w wypadku F-35.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.