14 kwietnia amerykański samolot rozpoznania elektronicznego RC-135U Combat Sent wykonywał rutynowy lot rozpoznawczy nad Bałtykiem, w pobliżu rosyjskiego Obwodu Kaliningradzkiego. Według płk. Igora Konaszenkowa z dowództwa PWO FR, do identyfikacji nieznanego obiektu zbliżającego się do wybrzeża został poderwany myśliwiec Su-27. Jego pilot zbliżył się do amerykańskiego samolotu i zmusił do zawrócenia w kierunku pełnego morza. Według Konaszenkowa, operacja odbyła się nad wodami międzynarodowymi, z poszanowaniem obowiązujących przepisów.
Inaczej wydarzenie ocenił Navy Capt. Danny Hernandez z US European Command. Jego zdaniem, manewry wykonywane przez pilota Su-27 były nieprofesjonalne i niebezpieczne. Myśliwiec miał wykonać agresywny manewr wokół RC-135U, oblatując go od lewej do prawej strony w niewielkiej odległości. Przedstawiciele Pentagonu poinformowali, że w związku z tym wystosowali odpowiednią notę do władz FR.
W ostatnich latach wielokrotnie dochodziło do podobnych wydarzeń. 7 kwietnia 2015 rosyjski Su-27 przeleciał w niewielkiej odległości od RC-135U nad Bałtykiem. Do podobnego incydentu doszło 23 kwietnia ub.r. nad Morzem Ochockim, ok. 100 km od brzegów FR. 25 stycznia 2016 inny Su-27 przechwycił RC-135U nad Morzem Czarnym. Równie często zdarza się, że myśliwce państw NATO przechwytują samoloty FR, zwykle w pobliżu Skandynawii lub Wielkiej Brytanii.
RC-135U Combat Sent to zmodernizowane w 1971 RC-135C. Powstały 3 takie maszyny zwiadu elektronicznego. Obecnie w wyposażeniu US Air Force pozostają 2 RC-135U, stacjonujące w Offutt Air Force Base.