Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Budowa Wright Model B Flyer

Lotnictwo cywilne, 07 listopada 2008

Na ostatniej konwencji amerykańskiego stowarzyszenia producentów lotniczych NBAA, zaprezentowano najnowszy samolot, powstały na bazie pierwszego seryjnie produkowanego statku powietrznego USA, Wright Model B.

Pierwszy samolot, podobny do Modelu B. Maszyna ta była pierwszą konstrukcją braci Wright, w której wykorzystali usterzenie ogonowe / Zdjęcie: Wright Model B Flyer Inc.

Wright Model B był pierwszym masowo produkowanym samolotem w USA, występującym w wersji wojskowej - jako samolot treningowy i rozpoznawczy - oraz cywilnej. Łącznie zbudowano ok. 100 samolotów tego typu. Do dzisiaj przetrwały w muzeach 3 egz. Nie są to jednak maszyny oryginalne, a zmodernizowane przez użytkowników (zmiany polegały na zamontowaniu w okresie eksploatacji m.in. mocniejszych silników czy przebudowaniu systemu sterowania).

W związku z tym w 1973, grupa entuzjastów zdecydowała się na stworzenie latającej repliki maszyny pionierów amerykańskiego lotnictwa. Po kilku latach prac projektowych (nie zachowały się plany oryginalnych samolotów) i montażowych, zbudowano replikę Modelu B.

Nie była to jednak maszyna, stanowiąca idealne odwzorowanie pierwowzoru. Wymogi bezpieczeństwa i pokazów lotniczych, zmusiły do wprowadzenia licznych zmian. Płatowiec został nieznacznie powiększony i wykonany z bardziej wytrzymałych materiałów - oryginał był konstrukcją ultralekką i mógł latać tylko przy idealnych warunkach pogodowych. Tymczasem na pokazach lotniczych replika musiała wykonać loty nawet przy stosunkowo silnym wietrze czy dużej wilgotności. Zmieniono również silnik. Zamiast 35-konnej jednostki napędowej, wykorzystano nowoczesnego Lycominga o mocy 225 KM, co zapewniło znaczny wzrost prędkości maksymalnej (z 60 do 100 km/h) i pułapu. Samolot wzbił się w powietrze w 1982 i lata do dzisiaj.

Parę lat temu stowarzyszenie Wright Model B Flyer - powstałe z grona inicjatorów budowy repliki - zdecydowało się na stworzenie kolejnej maszyny. W założeniu miał to być stosunkowo nowoczesny i jeszcze bardziej bezpieczny samolot, przystosowany do transportu w standardowych kontenerach - ma być pokazywany nie tylko w USA, ale i za granicą. Jednocześnie będzie obsługiwany tylko przez dwie osoby, a przygotowanie do lotu ma trwać nie więcej niż 1 h.

W prace zaangażowało się kilkudziesięciu wolontariuszy, a koszty zakupu podzespołów pokryło NBAA. Ostatecznie powstał samolot o konstrukcji, opartej o aluminiową kratownicę (stąd nazwa Silver Bird), mniejszych wymiarach niż oryginał i ze skrzydłami zapożyczonymi z Pipera Cuba, które - w odróżnieniu od lekkich skrzydeł braci Wright - mają doskonałe charakterystyki lotu z małymi prędkościami, co jest niezbędne z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Nowy samolot powinien odbyć pierwszy lot na początku 2009.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.