Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

20 ofiar awarii okrętu podwodnego

Marynarka wojenna, 08 listopada 2008

W wyniku awarii na rosyjskim okręcie podwodnym zginęło 20 ludzi. Prawdopodobnie to skutek niekontrolowanego zadziałania systemu przeciwpożarowego.

O awarii i jej skutkach poinformował pomocnik dowódcy WMF, kpt. Igor Dygało. Do awarii miało dojść w czasie prób okrętu podwodnego wchodzącego w skład Floty Oceanu Spokojnego. Chodzi prawdopodobnie o atomowy okręt podwodny K-152 Nerpa proj. 971 Szczuka-B. Jego próby fabryczne rozpoczęły się pod koniec października.

Do feralnego rejsu okręt wyszedł z bazy ZATO Bolszoj Kamień. Awaria nastąpiła 8 listopada ok. 20:30. Samoczynnie miała uruchomić się instalacja przeciwpożarowa, z której wyciekł feon.

Ludzie, którzy zginęli znajdowali się w dziobowych przedziałach okrętu. Zginęło 6 członków załogi i 14 pracowników Amurskiej stoczni remontowej. Z okrętu ewakuowano 22 rannych. Znaleźli się oni na okręcie ZOP Admiral Tribuc. W akcji ratowniczej bierze też udział jednostka ratownicza Sajany. Łącznie na pokładzie testowanego okrętu znajdowało się 208 osób, w tym 81 wojskowych.

Według kpt. Dygało, sam okręt jest w dobrym stanie technicznym, jego podstawowe systemy pracują prawidłowo, przedział siłowni atomowej funkcjonuje normalnie i nie ma zagrożenia radiolokacyjnego. Próby przerwano, a okręt skierowano do miejsca tymczasowego bazowania.

Stępkę pod OP Nerpa położono w 1991 w stoczni w Komsomolsku nad Amurem, ale intensywniejsze prace i wyposażanie jednostki rozpoczęto dopiero po 1999. Środki na dokończenie budowy pochodzą z Indii. Nerpa, pod nazwą Chakra, została wyleasingowana na 10 lat tamtejszej marynarce wojennej za ok. 650 mln USD (tej informacji nie potwierdzają oficjalne źródła rosyjskie). Po próbach fabrycznych okręt miał przechodzić próby zdawczo-odbiorcze.

Na rosyjskich atomowych okrętach podwodnych instalowane są obecnie dwa rodzaje instalacji przeciwpożarowych: powietrzno-pianowa i chemiczna. Pierwsza jest wykorzystywana do gaszenia lokalnych pożarów, a jej agregaty znajdują się w przedziałach na obu końcach okrętu. Drugą stosuje się w przypadku pożarów w całym przedziale. Jej instalacje są rozmieszczane we wszystkich przedziałach z wyjątkiem siłowni atomowej, która ma odrębny system przeciwpożarowy. Instalacja przeciwpożarowa może być sterowana zdalnie z punktu dowodzenia lub z poszczególnych przedziałów.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.