Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Norwegia wybiera F-35

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 21 listopada 2008

Norweski rząd ogłosił o wybraniu amerykańskiego samolotu F-35 jako następcy starych F-16. W pokonanym polu został szwedzki Gripen NG.

Kontrakt na zakup nowych wielozadaniowych myśliwców miałby być wart 18 mld koron norweskich (2,54 mld USD). Byłby to największy kontrakt zbrojeniowy w historii Norwegii. Za tę kwotę chce ona kupić 48 myśliwców, by zastąpić przestarzałe F-16. Jednak cały kontrakt, obejmujący infrastrukturę, uzbrojenie, szkolenie i obsługę w 30-letnim okresie eksploatacji ma być wart aż 8 razy więcej - 145 mld koron (20,7 mld USD).

Źródła zbliżone do rządu norweskiego mówią, że oferta szwedzkiego Saaba okazała się o 6 mld koron droższa od amerykańskiej. Oficjalny komunikat mówi, że amerykańska oferta została wybrana w sposób profesjonalny i etyczny. Premier Jens Stoltenberg oświadczył, że ostateczny kontrakt nie zostanie podpisany wcześniej niż w... 2014. Samoloty miałyby być dostarczane w latach 2016-2020.

Wybór musi teraz zatwierdzić norweski parlament. Jedna z partii rządzącej koalicji nie jest jednak przekonana do decyzji rządu. Także opozycja żąda wyjaśnień. Norwegia jest partnerem poziomu 3 (podobnie jak Dania, poziom 2 to m.in. Holandia, a 1 - W. Brytania) programu JSF, którego efektem jest powstanie F-35.

Europejski koncern EADS, oferujący myśliwce Typhoon, wycofał się z rywalizacji w grudniu 2007. Nieoficjalne informacje mówiły wówczas, że był to protest przeciwko faworyzowaniu w ustalaniu wymagań technicznych i procesie wyboru właśnie oferty amerykańskiej.

Jeśli wybór zostanie zatwierdzony, Norwegia będzie pierwszym odbiorcą zagranicznym, który kupi samoloty F-35. Obecnie trwają negocjacje z Izraelem (Izrael chce 75 egz. F-35). USA zaoferowały Tel Awiwowi 75 F-35 po ok. 200 mln USD z pakietem logistycznym. Izraelscy wojskowi oceniali wcześniej, że za każdy samolot zapłacą najwyżej 80 mln USD. Nieoficjalnie mówi się, że jeśli cena ofertowa zostanie utrzymana, Izrael nie zrezygnuje z zakupu, ale w pierwszej partii odbierze jedynie 10 F-35 za 2 mld USD. Pieniądze te pochodziłyby z amerykańskiej pomocy finansowej, która choć duża, nie pozwoli na większy zakup bez ograniczenia innego wsparcia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.