Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsza, zagraniczna operacja CV-22

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 04 grudnia 2008

US Air Force podsumowały udział hybrydowych CV-22 w ćwiczeniach Flintlock, które odbyły się w listopadzie w Mali. Samoloty oceniono bardzo wysoko. Gorzej oceniono przygotowanie mechaników.

CV-22B w czasie podejścia do lądowania w Bamako, głównej bazie samolotów hybrydowych, na czas malijskich ćwiczeń / Zdjęcie: US Air Force

W trwających od 3 do 20 listopada manewrach, wzięli udział żołnierze z kilkunastu państw, w tym z USA. Oddział amerykański wyposażony był m.in. w 4 CV-22B, ze składu 8th Special Operations Squadron. W trakcie ćwiczeń samoloty transportowały żołnierzy formacji sił specjalnych z Mali i Senegalu. W ten sposób - ponad 2,5 roku od pierwszych dostaw - doszło do wykorzystania maszyn poza granicami USA.

Przedstawiciele wojsk lotniczych podkreślili, że CV-22B w trudnych, saharyjskich warunkach dowiodły swojej wysokiej użyteczności dla działań specjalnych. Dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa, samoloty były w stanie pokonać ponad 930 km, wysadzić grupę komandosów, a po wykonaniu przez nich zadania, przetransportować z powrotem. Wszystko bez dodatkowego tankowania i w ciągu zaledwie 4 h, a więc 2-3 razy szybciej, niż przy zastosowaniu śmigłowców.

Mimo, że mechanikom udało się zapewnić 100-procentową sprawność wszystkich samolotów w trakcie trwania ćwiczeń (łącznie z transatlantyckimi przelotami w obie strony), okazało się, że w czasie pierwszej operacji w pustynnym klimacie, zabrakło im wielu podzespołów i narzędzi. Malijskie doświadczenie pomoże stworzyć na przyszłość pełniejszą listę zabieranego wyposażenia.

Osprey`e - w wersji MV-22B, należace do US Marine Corps - wykorzystywane są operacyjnie w Iraku. Od jesieni ubiegłego roku 10 maszyn odbyło łącznie kilka tysięcy lotów, bez poważnych incydentów i wypadków. Sprawność MV-22B w trudnych warunkach klimatycznych oscyluje wokół 60-70%.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.