Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy Y-9 w służbie

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 31 grudnia 2016

22 grudnia Narodowo-wyzwoleńcza armia ChRL przyjęła do eksploatacji pierwszy seryjny samolot transportowy Shaanxi Y-9. Maszyna może przewozić ładunki do 25 t lub 106 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Jej zasięg maksymalny z ładunkiem wynosi 6700 km, a odległość przebazowania pustego samolotu sięga 7800 km.

Pamiątkowe zdjęcie z uroczystości przekazania armii pierwszego seryjnego samolotu Y-9 / Zdjęcie: army.81.cn

Projektowanie Y-9 (pierwotnie jako Y-8X) rozpoczęto w 2001, a oblot prototypu odbył się w listopadzie 2010. Samolot wywodzi się z Y-8F, który z kolei jest zmodyfikowana kopią sowieckiego An-12. Y-9 jest chińskim odpowiednikiem popularnego amerykańskiego transportowca C-130J Hercules.

Obecnie armia chińska dysponuje samolotami transportowymi Y-7 i Y-8. Mają one mniejszy zasięg, niż Y-9, odpowiednio 1,9 i 5,6 tys. km. Wprowadzenie Y-9 do linii znacznie więc zwiększy możliwości chińskiego lotnictwa wojskowego.

Rosja od lat protestuje przeciwko kopiowaniu przez ChRL samolotów i innego sprzętu wojskowego. Nie przynosi to jednak istotnego skutku. M.in. dlatego, że w czasach ZSRS przekazywany sprzęt i technologie nie były należycie zabezpieczane przed nieuprawnionym kopiowaniem. Co więcej, obecnie projektowane i produkowane w ChRL konstrukcje mają niewiele wspólnego z sowieckimi pierwowzorami. Zbliżony jest ich wygląd zewnętrzny, ale konstrukcja i wyposażenie zupełnie inne, zwykle opracowane już samodzielnie przez Chińczyków.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.