22 grudnia Narodowo-wyzwoleńcza armia ChRL przyjęła do eksploatacji pierwszy seryjny samolot transportowy Shaanxi Y-9. Maszyna może przewozić ładunki do 25 t lub 106 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Jej zasięg maksymalny z ładunkiem wynosi 6700 km, a odległość przebazowania pustego samolotu sięga 7800 km.
Projektowanie Y-9 (pierwotnie jako Y-8X) rozpoczęto w 2001, a oblot prototypu odbył się w listopadzie 2010. Samolot wywodzi się z Y-8F, który z kolei jest zmodyfikowana kopią sowieckiego An-12. Y-9 jest chińskim odpowiednikiem popularnego amerykańskiego transportowca C-130J Hercules.
Obecnie armia chińska dysponuje samolotami transportowymi Y-7 i Y-8. Mają one mniejszy zasięg, niż Y-9, odpowiednio 1,9 i 5,6 tys. km. Wprowadzenie Y-9 do linii znacznie więc zwiększy możliwości chińskiego lotnictwa wojskowego.
Rosja od lat protestuje przeciwko kopiowaniu przez ChRL samolotów i innego sprzętu wojskowego. Nie przynosi to jednak istotnego skutku. M.in. dlatego, że w czasach ZSRS przekazywany sprzęt i technologie nie były należycie zabezpieczane przed nieuprawnionym kopiowaniem. Co więcej, obecnie projektowane i produkowane w ChRL konstrukcje mają niewiele wspólnego z sowieckimi pierwowzorami. Zbliżony jest ich wygląd zewnętrzny, ale konstrukcja i wyposażenie zupełnie inne, zwykle opracowane już samodzielnie przez Chińczyków.